لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

راه اندازی اولین گفتگوی مصالحه و آشتی از سوی حکومت بحرین


نماینده های حکومت و اپوزسیون بحرین، بعد از سال 2011 میلادی برای اولین بار دور جدید مذاکرات صلح و آشتی را، به راه انداختند.

این مذاکرات دیروز آغاز و قرار است دور بعدی آن به روز چهارشنبه برگزارشود.

هدف این مذاکرات، حل بحران بین حکومت حاکم سنی مسلمان به حمایت غرب در بحرین و مخالفین که اکثریت آنها را شیعیان تشکیل می دهند، می باشد.

شیعیان می خواهند حاکمان سلطنتی بحرین انحصار قدرت را ترک کرده به حکومت منتخب اجازه دهند. حکومتی که در آن احتمالاً شیعیان نقش بیشتر داشته باشند.

این کشور شاهی کوچک خلیج، پس از این که مخالفین در اوایل سال 2011 میلادی اعتراضات گسترده را به هدف اصلاحات به راه انداختند، دچار نا آرامی ها شد.

دیالوگ جدید، فقط چند روز پیش از دومین سالروز قیام مخالفین در 14م ماه فبروری سال 2011، برگزار شده است.

حکومت بحرین و حامیان عربی خلیج وی می گویند: اپوزیسیون از حکومت رقیب یعنی ایران دستور می گیرد. ادعای که توسط مخالفین و تهران رد شده است.

مخالفین و طرفداران حکومت بحرین، در آستانهء سالگرد نا آرامی ها دست به مظاهرات زده اند.

در حالیکه این دیالوگ در سواحل جنوبی شهر مانامه پایتخت بحرین جریان دارد، نیرو های امنیتی به خاطر جلوگیری از بروز نا آرامی های تازه در مناطق شیعه نشین، مستقر شده اند.

در این دیالوگ و گفتگو به شمول وزاری عدلیه، معارف و امور کار بحرین 27 نفر اشتراک کرده اند که 8 نمایندهء مخالفین، 8 نماینده از احزاب طرفدار حکومت و 8 تن از اعضای اسامبلی ملی این کشور، شامل می باشند.

گزارش می نویسد که اپوزیسیون بحرین، مذاکرات مصالحه و آشتی را که در ماه جولای سال 2011 برگزار شده بود، به خاطر تحریم کرده اند که به گفتهء آنها این مذاکرات منصفانه نبود.

علاوه براین حکومت علایم را نشان نه داده که این اصلاحات را بررسی خواهد کرد. اصلاحاتی که به گفتهء حکومت امکان دارد قدرت شاهی را در امور بحرین تضعیف کند.

عیسی عبدالرحیم سخنگوی این اجلاس که بنام دیالوگ ملی یاد می شود، گفت:

« تضمین این دیالوگ، بر خلاف دیالوگ که قبلاً برگزارشده بود، این است که نتایج آن طوریکه وزیر عدلیه اعلان کرده بود، به اذعان عامه رسیده و از طریق رسانه های مختلف نشر خواهد شد.»

اپوزیسیون بحرین به رهبری جنبش وفاق، تشکیل یک نهاد شاهی را با صدراعظم منتخب، تقاضا دارند.

مخالفین همچنان می گویند: شیعیان به طور سیستماتیک مورد تبعیض قرار می گیرند و آنها از وظایف بلند دولتی و نظامی، محروم اند.

ایالات متحده امریکا از مذاکرات میان احزاب بحرین حمایت کرده و همچنان حمایت اش را از این کشور شاهی ادامه می دهد، زیرا واشنگتن با این کشور روابط نزدیک نظامی دارد.
XS
SM
MD
LG