لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

«اپوزیسیون سوریه بر تحریم اجلاس ایتالیا تجدید نظر کند»


جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحدهء امریکا، از اپوزیسیون سوریه خواست تا روی تحریم گفتگو با قدرت های خارجی که قرار است، در اواخر این هفته در روم پایتخت ایتالیا برگزار شود، تجدید نظر نماید.

جان کری که دیروز با همتای بریتانیایی اش ویلیم هیگ در یک نشست خبری در لندن صحبت می کرد، همچنان گفت، زمان آن فرا رسیده تا بشارالاسد رییس جمهور سوریه از سمتش کنار رود. او اضافه کرد که حملات هوایی راکتی اخیر بر شهر حلب، مثالی از بی رحمی های اخیر وی به شمار می رود.

ایتلاف ملی سوریه، گروه عمده اوپوزیسیون، روز جمعه اعلامیه را به نشر رساند که در آن آمده است، این ایتلاف در اعتراض به حملات راکتی اخیر بالای شهر حلب که در نتیجهء آن صدها غیر نظامی کشته شدند، اشتراک اش را در اجلاس روز پنجشنبه، به حالت تعلیق قرار داده است.

ایتلاف ملی سوریه، همچنان فقدان واکنش بین المللی را به خاطر آنچه که آنها تخریب سیستماتیک شهر قدیمی حلب در اثر حملات راکتی خواندند، نیز تقبیح کرد. جان کری وزیر خارجه امریکا گفت، اجلاس گروه دوست سوریه در روم، تنها گفتگو نه خواهد بود، بلکه این اجلاس در مورد گام های بعدی تصمیم می گیرد.

وی اضافه کرد:
« ما می دانیم که مردم سوریه می خواهند نتایج این کنفرانس را ببینند. من به رهبر ایتلاف ملی معاذ الخطیب خواهم گفت که ما هم می خواهیم و بهترین راه به دست آوردن نتایج، جز گفتگوها بودن و پیوستن با ما ست. »

جان کری گفت:
«چرا ما از گروه اپوزیسیون می خواهیم که در این اجلاس اشتراک کنند. به خاطر اینکه کشورهای اشتراک کننده گردهم آمده تا به آنها کمک کنند و به خاطری که در این اجلاس تصمیم گرفته می شود که چطور می توانیم محاسبه رییس جمهور بشار الاسد را در رابط به تغییر وضعیت در سوریه، تغییر دهیم. »

جان کری اوایل دیروز با دیوید کامیرون صدراعظم بریتانیا نیز روی موافقتنامه تجارت آزاد بین ایالات متحدهء امریکا و اروپا و همچنان پروسه گفتگوی صلح شرق میانه ملاقات کردند. توقف بعدی جان کری برلین پایتخت آلمان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG