لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

امریکا 250 ملیون دالر به مصر کمک می کند


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا دیروز کمک 250 میلون دالر را برای مصر اعلان کرد. مصر در حال حاضر نیاز مبرم به این کمک دارد.

جان کری از گروه های رقیب سیاسی مصر که کشور را به دو بخش تقسیم کرده خواست تا برای اینکه حمایت اضافی امریکا را در جهت کمک های بعدی کسب نماید، باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در کشور عملی کنند.

جان کری وزیر خارجه امریکا روز شنبه از حکومت و مخالفین خواست تا در پی یک سازش و مصالحه باشند:

« همه اطراف باید روی مسایلی که برای مردم مصر اهمیت دارند متمایل به یک سازش و مصالحه پر معنی باشند.»

جان کری پس از ملاقات با محمد مرسی که بیشتر از دو ساعت ادامه یافت، در یک نشست خبری کوتاه به خبرنگاران گفت: ایالات متحده امریکا حاضر به انجام کمک های بیشتر به مصر است.

به گفتهء روزنامه واشنگتن پست، جان کری در گفتگو با رییس جمهور مصر یک ساعت آن را صرف مذاکره یک به یک نمود که به گفتهء مقامات امریکایی بیشتر روی بن بست اقتصادی و سیاسی در این کشور متمرکز بود.

وزیر خارجه امریکا امریکا گفت: در صورتیکه مصر برای تقویت اقتصادی، ایجاد وحدت سیاسی و تامین عدالت گام های دشوار را بردارد، ما در کانگرس روی حمایت بیشتر اقتصادی به این کشور کار خواهیم کرد.
وزارت خارجه امریکا گفت که ملاقات کری با رهبران اسلام گرای مصر همچنان روی بحران سوریه و آیندهء صلح اسراییل و فلسطین متمرکز بود.

دیدار جان کری از مصر بخشی از اولین سفر وی به حیث وزیر امور خارجه امریکا به مصر و همچنان اولین سفر بلند ترین مقام دیپلوماتیک امریکا از این کشور بعد از تصویب قانون اساسی مصر می باشد که منشاء اعتراضات و بن بست سیاسی کنونی مصر شمرده می شود.

حزب آزادی و عدالت مصر دیدار جان کری را تلاش حسن نیت امریکا برای رفع تنش های سیاسی بین اسلام گرایان حاکم و سیکیولر های مخالف دانست.

در اعلامیه که در ارتباط به سفر وزیر خارجه امریکا به مصر به نشر رسیده آمده است که جان کری در دیدار دو رزوه اش از این کشور با رهبران سیاسی، مقامات رسمی و نماینده های سازمان های غیر دولتی ملاقات کرده است. آنها در این دیدار، نگرانی های شدید شان را در مورد وضعیت سیاسی، تقویت حفاظت از حقوق بشری، عدالت و حاکمیت قانون و آینده اقتصادی مصر، با جان کری شریک ساختند.

واشنگتن پست می نویسد، بی ثباتی مصر و مشکلات بودجه امریکا کانگرس را واداشت که حدود 450 ملیون دالر کمک امریکا به مصر را منجمد نماید و علاوه برآن، صندوق بین المللی پول قرضه به ارزش بیشتر از 4 ملیارد را به مصر، متوقف نموده است.

واشنگتن پست در پایان می نویسد، کمک 250 ملیون دالر امریکا که توسط جان کری اعلان شده شامل 190 ملیون دالر از جمع کمک های 450 ملیون دالر منجمد شدهء این کشور به مصر می باشد.

جان کری همچنان به طور جداگانه کمک 60 ملیون دالر به برنامه توسعهء اقتصادی مصر را تعهد نموده است که به گفتهء وی این کمک امکان دارد تا 300 ملیون دالر افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG