لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

کوریای جنوبی در ایجاد مراکز آموزشی به افغانستان کمک می کند


وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان و سفیر کوریا جنوبی در کابل می گویند که یگانه راه حل که می تواند بی سوادی و فقر در این کشور را از میان بردارد، مساعد ساختن زمینه درس و تشویق جوانان به آموزش می باشد.

هان سیونگ سفیر کوریا جنوبی در کابل می گوید: برای رسیدن به همین هدف کشورش حاضر است تا حکومت افغانستان را در بخش ایجاد مراکز آموزشی کمک نماید.

وی که به روز یکشنبه در مراسم فراغت نزدیک به چهار صد تن در مرکز افغان- کوریا سخنرانی می کرد در مورد تعداد مراکز آموزشی و تاریخ دقیق آن معلومات ارایه نکرد.

در عین حال وی جوانان افغان را تشویق به فرا گرفتن درس و تحصیل کرد:

« جوانان عزیز! شما به جای مناسب آمده اید، شما برای آموزش زمان زیادی دارید و شما را تشویق می کنم تا از این فرصت استفاده درست نماید، تصامیم صادقانه بگیرید و به تحصیلات تان ادامه دهید.
شما آرزوی مردم و آینده کشورتان هستید، و من امیدوار هستم الی ماه دسمبر آینده با ادامه تحصیل تان به پیروزی دست یابید.»


در این مراسم که آمنه افضلی وزیر کار و امور اجتماعی نیز شرکت داشت، از کشور کوریا خواست تا به شمار مراکز آموزشی حرفوی شان در افغانستان بیافزاید، تا جوانان بیشتر بیاموزند و زمینه کار برای شان هم مساعد گردد.

در امتحان سال جاری مرکز افغان - کوریا باز هم از جمع 2500 جوان 750 تن آنها که 100 تن شان را دختران تشکیل می داد کامیاب گردیده اند که در حال حاضر در بخش های مختلف آموزش می بینند.

آنهای که از پرورگرام های تعلیمی این مرکز راضی به نظر می رسیدند در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرده گفتند که بعد از پایان یافتن دوره آموزشی زمینه کار برای شان مساعد خواهد شد:

« من جواد هستم، در این مرکز در بخش ساختمانی کامیاب شدیم، در اینجا کار هم می کنم، امیدوار هستم که بتوانم در یکی از موسسات تحصیلات عالی به تحصیل خود ادامه بدهم.»

« اسم من نصیر احمد است یکی از کار آموزان افغان کوریا، امتحان دادم در بخش کمپیوتر کامیاب شدم، بسیار خوشحال هستم اینجا یک مرکز بسیار خوب است.»

« شگوفه احمدی هستم یکی از دانش آموزان افغان - کوریا، بعد از سپری کردن امتحان کانکور، در اینجا شامل شدیم که مدت شش ما می باشد، بسیار پروسه شفاف بود و سپس می خواهم در یک پست خوب تر وظیفه اجرا کنم.»


از زمان گشایش مرکز افغان کوریا در سال 2005 میلادی در افغانستان تا حال از این مرکز 3 هزار تن فارغ گردیده اند.

شماری از جوانان افغان در این مرکز در بخش های مختلف حرفوی مانند خیاطی، نجاری، ولدنگ کاری، کمپیوتر، زبان انگلیسی، برق و سایر حرفه ها آموزش می بینند.

کارشناسان به این باورند که چنین مراکز می توانند برای از میان برداشتن مشکلات بیکاری در افغانستان کمک کنند.


لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG