لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

بن کی مون در تلاش های تازه دیپلوماسی برای حل بحران سوریه


بن کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد مذاکراتی را با سفیران کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار کرده و با آنها در بارهء بن بست موجود در تلاش های دیپلوماسی برای حل بحران سوریه با صحبت کرده است.

این دیدار در حالی برگزار می شود که به اساس گزارش ها اخضر ابراهیمی نمایندهء مشترک عرب لیگ و سازمان ملل متحد برای سوریه، قصد دارد تا از موقف خود استعفا دهد. علت استعفای ابراهیمی، نا امیدی وی به خاطر موجودیت اختلافات بین المللی در بارهء سوریه خوانده شده است.

سازمان ملل متحد گفت، بن کی مون دیروز با سفیران پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد که دارای حق ویتو اند، یعنی بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحدهء امریکا دیدار کرد.

اختلافات میان روسیه و ایالات متحدهء امریکا سبب آن شده تا جامعهء جهانی نتواند به طور یک نوا برای ختم جنگ در سوریه اقدام کند. ایالات متحدهء امریکا خواستار کنار رفتن حکومت بشار الاسد است اما روسیه، همپیمان سوریه، با دخالت بین المللی درین قضیه مخالفت نشان می دهد.

وزیر دفاع امریکا کفته است حکومت این کشور درباره موقف خود مبنی بر نفرستادن اسلحه به شورشیان در سوریه تجدید نظر می کند. چک هیگل دیروز در واشنگتن به خبرنگاران گفت، قصر سفید در باره فرستادن تجهیزات مختلف به شمول اسلحه به مخالفین رژیم بشارالاسد غور می کند.

اما بارک اوباما رییس جمهور امریکا در جریان سفری به مکسیکو گفت، در دادن سلاح به مخالفان رژیم سوریه باید محتاطانه عمل شود.
« می خواهیم مطمین شویم که متوجه پیامدهای اقدامات خود هستیم و آنچه را که انجام می دهیم در بهبود اوضاع کمک می کند و وضعیت را بیشتر مرگبار و پیچیده نمی سازد. »

این نگرانی وجود دارد که ممکن سلاحی که در اختیار مخالفان رژیم بشار الاسد قرار می گیرد، به دست تندروان اسلامگرا بیفتد.
XS
SM
MD
LG