لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

«آزادی رسانه ها، کلید انتخابات با اعتبار»


سازمان ملل متحد می گوید، آزادی رسانه ها و بیان درافغانستان، کلیدی برای انتخابات با اعتبار دراین کشور می باشد.

یوناما، یا ماموریت معاونت ملل متحد برای افغانستان این مطلب را به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه ها، بیان کرده است.

یان کوبش نمایندهء خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است، رسانه های فعال در کنار سایر قوای موجود دردولت، با جرو بحث نیرومند و پوشش متوازن می توانند، برای یک مشارکت واقعی دموکراتیک، کمک کند.

یوناما، یا ماموریت معاونت ملل متحد درافغانستان، به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه ها، ازهمۀ احزاب و گروهای سیاسی افغانستان خواسته است، برای پیشتیبانی از آزادی رسانه ها و بیان، همکاری کنند.

آزادی رسانه ها و بیان در افغانستان یکی از دستآورد های مهم در یک دهه گذشته به شمار می رود.

در اعلامیه یوناما، همچنان آمده است، سال جاری که افغانستان برای انتخابات سال آینده آماده گی می گیرد؛ آزادی رسانه ها، امنیت خبرنگاران، آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات از معقول ترین راه های انتقال به سوی یک رهبری شفاف و دموکرات، خواهد بود.
یان کوبش نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید:
« در کنار سایر قوای موجود دردولت، رسانه های فعال با جرو بحث نیرومند و پوشش متوازن می توانند، به مقیاس بزرگتر با شفافیت و حسابدهی مورد نیاز، برای مشارکت دموکراتیک واقعی، کمک کند.»

از روز جهانی آزادی رسانه ها امسال تحت این شعار« مصونیت برای سخن گفتن، آزادی بیان را در همهء رسانه ها تضمین می کند» برگزار می شود.

نیلاب مبارز سخنگوی یوناما در کابل در صحبت با رادیو آزادی در مورد اهمیت یک محیط مصوون برای خبرنگاران در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی افغانستان، گفت:
«مطبوعات آزاد و آزادی بیان، یکی از تضمین های بسیار مهم است که برای شفافیت و حسابدهی بهتر انتخابات نقش اساسی دارد و این پیام، تقاضایی است که ما از همه داریم تا به آن ارج بگذارند

در اعلامیهء دفتر یوناما در کابل آمده است، با وجود دستآوردهای بیشتر در زمینهء رسانه ها در افغانستان، خبرنگاران افغان، تا هنوز با تهدیدهای ارعاب و دستگیری که قابلیت های فعالیت مسلکی و حرفوی آنها را متاثرمی سازد، روبرو می باشند.

اعلامیهء یوناما، از گزارش ادارهء نظارت از رسانه های افغان و یا «نای» نقل قول کرده است که می گوید:
«تنها در ظرف 45 روز گذشته، از 16 مورد خشونت علیهء خبرنگاران در افغانستان گزارش شده که دو مورد آن خشونت مسلحانه بوده است.»

در گزارش نای آمده است که مسوولیت یکی ازین مورد را نیروهای مسلح مخالف حکومت به دوش گرفته و سایر موارد آن از سوی عناصر ناشناس، صورت گرفته اند.
نیلاب مبارز در این مورد می گوید:
«در حالیکه ما از پیشرفت و انکشاف رسانه ها بسیار استقبال می کنیم که این ها یکی از دستآورد های مهم دهه گذشته در افغانستان می باشند، همزمان با این ما نگرانیم که در تمام این مدت خبرنگاران درافغانستان چه وقایعی که به خاطر منازعه بوده و سایر آن، مورد ضرب وشتم قرار گرفته و حتی به قتل رسیده اند.»

سازمان ملل متحد هرچند، از سال 1993 میلادی به این سو، از روز آزادی رسانه ها در جهان تجلیل به عمل می آورد، اما آزادی رسانه ها دراین سازمان ریشهء عمیق دارد.

اعلامیه جهانی حقوق بشر در مورد آزادی بیان و رسانه ها می گوید:
«هرانسان حق ابراز نظر و بیان را دارد. این حق شامل حفظ آزادی عقاید ، جستجو، دریافت، انتقال اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه بدون درنظرداشت سرحد و مرز می باشد.»
XS
SM
MD
LG