لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

شورشیانی که در سوریه می جنگند چه کسانی هستند؟


اکثریت حدود 70 هزار افراد داوطلب و آنهای که از نیرو های نظامی سوریه فرار کرده و اکنون علیه رژیم بشار الاسد می جنگند، اردوی سوریه آزاد را تشکیل می دهند.

اکثریت این ها بخشی از یک ایتلاف سست 30 گروپ مسلح می باشند که تحت یک قوماندانی مشترک به رهبری جنرال سلام ادریس یک مقام بلند پایه نظامی که او خود از اردوی سوریه فرار کرده، جمع شده اند.

گروپ های تندرو شورشی که می خواهند رژیم اسد را سقوط بدهند درین ایتلاف شامل نمی باشند، اما بسیاری در زیر پرچم جبهه اسلامی سوریه می جنگند.

میشل هانلون از موسسه بروکنگس در واشنگتن می گوید: جنگجویان مخالف رژیم یک قوای متمرد و گوناگون هستند که علیه رژیم بشارالاسد می جنگند:

« یک تعداد از این ها به القاعده خاصتاً با گروپ النصره ارتباط دارند. علاوه برین، ما یک تعداد از گروپ هایی را داریم شاید قابل درک، اما بسیار خطرناک هستند که سال ها یا چندین دهه در شرایط ناگوار تحت ستم زندگی کرده اند. آنها هم عین احساس را دارند، اکثریت آنها سنی مذهب هستند که به صورت سیستماتیک توسط رژیم مسلط فرقه علوی بشار الاسد از حقوق شان محروم بوده اند و بعداً آنها به قصد گرفتن امتیاز می باشند.»

هانلون می گوید: در بحث های ایالات متحده امریکا در ارتباط به دادن سلاح به شورشیان عامل گروه های اسلامگرا چه حد بزرگ است؟ قضاوت از روی اعلامیه جنرال مارتین دیمپسی رییس کمیته لوی درستیز های ایالات متحده امریکا و سایر مقامات امریکایی می رساند که حضور این گروه ها در قوای شورشیان، باعث عدم تصمیم گیری و دو دلی قصر سفید شده است.

اخیراً رهبر یک گروپ جهادی قوی یعنی جبهه النصره وفاداری خود را با رهبر القاعده ایمن الظواهری اعلان کرده است. الظواهری که ایالات متحده امریکا 25 ملیون دالر انعام برای سر او گذاشته است، این حرکت زنگ های خطر را در واشنگتن بوجود آورده، اما تعجب آور اینکه سایر جنگجویان را در سوریه هم خشمگین ساخته است.

جبهه آزادی بخش اسلامی سوریه که نمایندگی از چندین گروپ شورشی می نماید گفته است، النصره وفاداری خود را با کسی تعهد نموده که واقعیت ما را نمی داند و نه هم خدمتی به مردم و به کشور است.

هانلون می گوید، این اعلامیه درک ایالات متحده امریکا را تقویت می نماید که اینجا حتی میان گروپ های شورشی نیز فکر اختلاف و نا سازگاری ها وجود دارد. به گفته هانلون، این یک عامل دیگر است که حرکت بعدی امریکا را پیچیده می سازد و شک و تردید هایی وجود دارد که بعد از سقوط بشار الاسد چه اتفاق خواهد افتاد.
XS
SM
MD
LG