لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

جان کری برای جلب حمایت از مخالفان سوریه به سعودی رفت


جان کری وزیر خارجه امریکا به روز سه شنبه به عربستان سعودی سفر نمود تا حمایت این کشور را برای مخالفین حکومت بشار اسد بدست بیآورد. این در حالیست که گفته می شود، دوام جنگ باعث تقویت تندروان اسلامی می شود.

وزیر خارجه امریکا در نظر دارد چند ساعت با رهبری حکومت شاهی عربستان سعودی در شهر غربی جده مشوره نماید، کشوری که همیشه با رژیم بشار اسد مخالفت کرده است.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا مواظب است تا ایالات متحده امریکا خود را در اختلافات فرقه ای عمیقاً دخیل نسازد، اما بعد ازین که معلوم شد حکومت سوریه از سلاح های کیمیاوی علیه مخالفین استفاده است، بارک اوباما گفت، تلاش ها برای حمایت مخالفین باید بیشتر شود.

سیاست مداران امریکایی بصورت خصوصی ابراز نگرانی کرده اند مبنی برینکه اگر قدرت های غربی، سوریه این کشور دارای اهمیت ستراتیژیکی را ترک کنند و خلای قدرت درین کشور به وجود بیآید، شاید عربستان سعودی و حکومت شاهی قطری از ستیزه جویان سنی مذهب افراطی حمایت نمایند.

کری بروز شنبه در یک کنفرانس به قدرت های بزرگ در قطر گفت، ایالات متحده امریکا و شرکای این کشور کمک های نظامی خود را به مخالفین عمده سوریه بیشتر خواهد ساخت، اما وی راجع به ماهیت اصلی این کمک ها چیزی نگفت.

وزیر خارجه امریکا در یک مصاحبه قبل از سفر به جده از نگرانی ها راجع به حمایت بالقوه عربستان سعودی و قطر از افراط گرایان سنی مذهب ذکر بمیان نیاورد، اما گفت، برای جلوگیری از پیروزی بشار اسد، بسیار مهم است تا مخالفین میانه رو را کمک و تقویت کرد.

جان کری به تلویزیون (CBS) از دهلی جدید گفت، اگر ایالات متحده امریکا چیزی انجام ندهد، و اگر سایر کشورهای جهان چیزی انجام ندهند در آنصورت اوضاع سوریه از آنچه امروز است حتی بد تر خواهد بود.

هر چند عربستان سعودی یک متحد دراز مدت ایالات متحده امریکا می باشد، اما مقام های امریکایی در گذشته راجع به تمویل تندروان اسلامی سنی مذهب از سوی عربستان در افغانستان، پاکستان و سایر کشور ها ابراز نگرانی کرده اند.

وزیر خارجه امریکا تاکید نمود که ایالات متحده امریکا لزوماً منتظر پیروزی توسط مخالفین نمی باشد، بلکه می خواهد فشار بالای اسد تا زمانی افزایش بیابد که اسد به مواد مذاکرات صلح مطابق کنفرانس سال گذشته جینوا موافقه کند.
XS
SM
MD
LG