لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

عکس العمل جهان در مورد برکناری رییس جمهور مصر


کشورهای جهان در مورد برکناری محمد مرسی رهبر اسلامگرای مصر توسط اردوی این کشور واکنش های مختلف نشان دادند.

رییس جمهورامریکا گفت اقدام اردوی مصر او را عمیقاً نگران ساخته و واشنگتن آرزو دارد که یک حکومتی که در نتیجۀ انتخابات آزاد به میان آید به زود ترین فرصت در این کشور زمام امور را در دست گیرد.

بارک اوباما گفت که واشنگتن در مورد کمک خود با مصر تجدید نظر می کند.

دیوید کامرون ، صدراعظم بریتانیا گفت که این کشور آرزو دارد که مردم مصر مسیر دیموکراسی را ادامه دهند.
«ما هرگز از کشورهای که اردو درآن مداخله می کنند حمایت نمی کنیم. ولی چیزی که اکنون ما به آن نیازداریم اینست که مردم سالاری درمصر توسعه یابد وانتقال واقعی دموکراتیک صورت گیرد وهمۀ احزاب درآن سهیم باشند واین چیزیست که برتانیه ومتحدان آن با وضاحت تمام به مصری ها می گویند.»

سرمنشی ملل متحد بانکی مون خواستار آرامی، عدم خشونت و تفاهم در مصر شد.

کاترین آشتن، رییس ادارۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا از همۀ اطراف در مصر خواستار شد که هر چه زود تر به مسیر دیموکراتیک برگردند.

وزیرخارجۀ آلمان گیدو ویسته ویلی گفت، انکشافات در مصر یک عقبگرد جدی برای دیموکراسی می باشد.
او گفت که برلین انکشافات مصر را با نگرانی زیاد از نزدیک دنبال می کند.

وزیرخارجۀ آلمان از همۀ اطراف در مصر خواستار شد که از اعمال خشونت خودداری کنند و با هم به تفاهم برسند.
«اینها پنج دقیقۀ اول یک ساعت تاریخی مصر است. من قلباً آرزو دارم که مصر مسیر دیموکراسی را ادامه دهد و من آرزو دارم همۀ قوت های سیاسی که با هم نزاع دارند با هم بنشینند و گفتگو کنند و یک راه تفاهم را دریابند تا این مردم سالاری که هنوز بسیار جوان است بزودی ناکام نشود و فرصتی را که مستحق آن است دریابد.»

در این میان، وزیر خارجۀ روسیه از همۀ نیروها در مصر خواستار شد که از خویشتن داری کار بگیرند و از اعمال خشونت خودداری کنند. اما اکثر کشور های عربی از برکناری رییس جمهور محمد مرسی استقبال کردند. ترکیه برکنار ساختن محمد مرسی را غیر دیموکراتیک خواند و گفت که مداخلۀ اردو انعکاس دهندۀ ارادۀ مردم نیست، ولی اسراییل همسایۀ مهم مصر در برابر انکشافات این کشور سکوت اختیار کرده است.

رییس جمهور سوریه بشارالاسد که خود از دو سال به این سو با قیام مردمی روبروست برکناری محمد مرسی را یک دست آورد بزرگ خواند.
چین از مصریان خواستار شد که به اعمال خشونت متوسل نشوند و نزاع خود را هر چه زود تر از طریق تفاهم حل کنند.
XS
SM
MD
LG