لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

حزب اخوان المسلمین شرکت در کابینه جدید مصر را رد کرد


رهبری جدید مصر در حالیکه برای تشکیل کابینه تلاش دارد، حزب اخوان المسلمین مرسی شرکت در کابینه را رد نموده و از طرفداران خود خواسته است تا بروز جمعه به اصطلاح علیه کودتای خونین دست به تظاهرات بزنند.

بنوشته آژانس خبری فرانس پرس، حزب اخوان المسلمین مرسی بعد از یک سال در قدرت، در هفته گذشته در نتیجه یک کودتای نظامی سرنگون و با رفتن یک تعداد از رهبران آنها به زندان این حزب به اصطلاح تکه تکه شد.

به تعقیب خشونت های خونین در قاهره که در نتیجه آن 53 نفر کشته شدند، پولیس تلاش دارد تا محمد بدیع رهبر و سایر اعضای بلند پایه اخوان المسلین را به اتهام دست داشتند تصادمات روز دوشنبه در قاهره باز داشت نماید.

بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه مصر به روز چهار شنبه به خبرنگاران گفت، مرسی فعلاً در یک جای مصون نگهداری می شود و تا هنوز به کدام چیزی متهم نمی باشد. اما منابع نظامی و قضایی گفتند، رهبر برکنار شده عاقبت به اتهام روبرو خواهد شد.

در عین زمان،هزاران نفر از طرفداران مرسی در بیرون مسجد رابعه العدویه در شهرک نصر قاهره گرد هم جمع شده و گفته اند تا زمانی آنجا را ترک نخواهند کرد که مرسی اولین رییس جمهور انتخاب شده آزاد مردم به مقامش بر نگردد.

یک تظاهر کننده 47 ساله بنام محمد به آژانس گفته است، ما اینجا بخاطر مرسی جمع شده ایم. من برای مرسی رای دادم و می خواهم بدانم او کجاست. ما تا زمانی اینجا خواهیم بود که رییس جمهور برگردد یا ما به شهادت برسیم.

اخوان المسلمین، اردوی مصر را به قتل عام طرفدارانش متهم می سازد، اما اردو می گوید که عساکر از سوی تروریست ها و تظاهر کنندگان مسلح مورد حمله قرار گرفتند.

څارنوال موظف بروز چهار شنبه از جمله 650 نفر بازداشت شده در جریان تظاهرات، 200 نفر را به دست داشتند در خشونت ها متهم نموده است. این در حالیست که مینا آژانس خبری دولتی بنقل از یک مقام مصری گفت، حازم ال ببلاوی صدراعظم، سابق وزیر مالیه، مذاکرات در باره تشکیل کابینه خود را آغاز کرده و از حزب اخوان المسلمین خواسته است در کابینه شرکت کند.

اما طارق المرسی سخنگوی اخوان المسلمین به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، ما با توطه گران معامله نمی کنیم و هرچه را که ازین کودتا بیرون بیاید رد می نمایم. عدلی منصور رییس حکومت موقت در حالی که تاریخ برای بر گزاری انتخابات را اوایل سال آینده تعین کرده، بیبلاوی را بحیث صدراعظم و محمد البرادی برنده جایزه نوبل را بحیث معاون رییس حکومت موقت در امور خارجی موظف ساخته است.

ایالات متحده امریکا که سالانه حدود 1.5 ملیارد دالر کمک اکثراً نظامی برای مصر تهیه میدارد از تاریخ تعین شده بر گزاری انتخابات استقبال نموده است. جی کارنی سخنگوی قصر سفید گفت: « ما این موضوع را ارزیابی می نمایم که مقام های مصری چگونه به اوضاع جواب می گویند. ما منتظر هستیم و به وقت ضرورت است تا بدانیم و تصمیم بگیریم راجع به اینکه در هفته گذشته چه واقع شد، و رییس جمهور محمد مرسی چگونه بر کنار گردید. »

چهارشنبه کشور کویت چهار ملیارد دالر به مصر وعده نمود که به این ترتیب مجموع کمک های که تا کنون از سوی کشورهای عربی خلیج برای حکومت جدید مصر تعهده شده به 12 ملیارد دالر می رسد.
XS
SM
MD
LG