لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

تنش ها در تونس افزایش یافته است


بعد از ترور یک سیاستمدار مخالف، تنش ها در کشور تونس افزایش یافته است. هزاران تظاهر کننده روز پنجشنبه بخاطر قتل محمد ابراهیمی در خارج از ساختمان وزارت داخله در تونس و در شهر مرکزی سیدی بوزید زادگاه محمد ابراهیمی دست به تظاهرات زدند. تظاهر کننده گان همچنان دفتر حزب حاکم اسلامی النهضه را به آتش کشیدند.

فریل (Feriel) یک خانم تونسی که در تظاهرات روز پنجشنبه در خارج از ساختمان وزارت داخله شرکت کرده بود گفت، قتل ابراهیمی دومین ترور سیاست مدار مخالف در سال جاری می باشد:
« این دومین ترور است که در شش ماه گذشته در تونس صورت می گیرد. هرگاه ما در هر شش ماه شاهد یک قتل باشیم، این حالت بدتر از وضع ایران خواهد بود. »

مانند بسیاری تظاهرکننده گان در تونس، فریل ابراز نگرانی نمود و گفت، ابراهیمی آخرین سیاست مدار مخالف نخواهد بود که کشته می شود.
شکری بلعید (Chokri Belaid) یک سیاست مدار دیگر حزب مخالف بتاریخ 25 ماه فبروری کشته شد.

ابراهیمی یک منتقد سر سخت حکومت اسلامگرای تونس و بعد از شکری شخصیت دوم عضو حزب غیر مذهبی جبهه ملیت گرای عرب بود. شکری تا قبل از قتلش در ماه فبروری، جبهه ملیت گرای عرب را رهبری می کرد.

اتحادیه صنفی که بزرگرین اتحادیه در تونس می باشد گفته است، بخاطر قتل ابراهیمی توسط دو فرد مسلح، تظاهرات وسیع را روز جمعه راه اندازی کرد.

خانم ابراهیمی روز پنجشنبه در یک اجتماعی از مردم که جسد ابراهیمی را جهت معاینه به شفاخانه همراهی می کرد به خبرنگاران گفت، او توسط این جنایت کاران کشته شد. اما توضیح نکرد که در عقب این قتل چه کسی قرار داشت.

بعداً خواهر ابراهیمی، حزب حاکم النهضه را متهم به قتل برادرش نمود. اما حزب النهضه دست داشتن در قتل را رد کرد و قتل ابراهیمی را محکوم نمود.

ایالات متحده امریکا و نوی پیلی (Navi Pillay) رییس سازمان حقوق بشر ملل متحد نیز قتل ابراهیمی را محکوم نمودند و در زمینه خواهان تحقیقات جدی و کامل شدند.
XS
SM
MD
LG