لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

تظاهرات در مصر چندین کشته برجا گذاشت


در خشونت های که به تعقیب تظاهرات گسترده میان طرفداران و مخالفین رییس جمهور برکنار شده محمد مرسی صورت گرفت، یک تعداد کشته شدند.

طرفداران مرسی گفتند، در اوایل روز شنبه در نتیجه تیر اندازی نیرو های امنیتی بالای تظاهر کنندگان غیر مسلح، بیش از یک صد نفر کشته شدند.

جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین به آژانس خبری رویترز گفت:
«آنها تیر اندازی نمی کنند که مردم را زخمی کنند، آنها تیر اندازی می کنند که مردم را بکشند.»

وزارت صحت عامه مصر گفته است که 38 نفر کشته شده اند. وزارت داخله مصر ادعای تیر اندازی از سوی پولیس بالای تظاهر کنندگان را رد نموده است.

اما الیزابت آروت (Elizabet Arrot ) گزارشگر صدای امریکا در قاهره به رادیو آزادی گفت، روشن نیست که چه چیز باعث بر افروختن خشونت ها شده است:

« شب گذشته قبل از اینکه تظاهرات راه اندازی شود وضع بسیار وخیم بود. بعداً چیزیکه بسیار مردم می گفتند و فکر می کردند این بود که یک نوع حمله قبل از طلوع آفتاب آغاز خواهد شد. این موضوع هنوز مورد منازعه و بحث است که آیا حرکت اول از طرف اردو آغاز شده یا این که آنها به تحریکات جواب می گفتند. هر دو طرف، یکدیگر را به آغاز حمله متهم می سازند.»

محمد مرسی به تاریخ سوم ماه جولای از سوی اردو مصر از قدرت برکنار شد. در اوایل همین هفته، اردو از مردم مصر خواست به حمایت از مداخله اردو دست به تظاهرات بزنند.

اخوان المسلمین نیز از طرفداران خود خواست تا شب جمعه دست به تظاهرات بزنند و بخواهند تا مرسی دوباره بر مقام خود بر گردد.

محمد ابراهیم وزیر داخله مصر گفت، تقریباً یک ماه اعتصاب در قاهره و تقاضای برگشت مرسی به قدرت، بزودی از طریق قانون خاتمه خواهد یافت.

وزیر داخله مصر در یک کنفرانس خبری در ارتباط به بازداشت محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده گفت:

« در ارتباط به بازداشت محمد مرسی رییس جمهور سابق، البته شما می دانید که اینجا حکم وجود داشت مبنی بر اینکه او باید پانزده روز در بازداشت قرار داشته باشد. تصمیم راجع به اینکه او به کجا فرستاده شود مربوط به تحقیق هیات قضایی می باشد. این هیات تصمیم می گیرد که آیا محل توقیف موقتی او در کجا باشد. زمانیکه این تصمیم اتخاذ گردید و اگر قرار باشد که او در یکی از زندان های مربوط وزارت داخله باشد، در آن صورت وی در یک محل مصوون نگهداری خواهد شد تا جلو هر گونه حمله بالای او گرفته شود.»

وزارت داخله مصر همچنان گفته است، احتمالاً مرسی به همان زندان انتقال داده خواهد شد که حسنی مبارک رییس جمهور سابق در آن نگهداری می شود.

مرسی به اتهام قتل در جریان شکستن زندان در سال 2011 و داشتن ارتباط با گروپ جنبش حماس جهت راه اندازی اقدامات ضد دولتی متهم می باشد.
XS
SM
MD
LG