لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

کامرون: هدف از اقدام نظامی ما اشغال سوریه نیست


دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا
اعضای پارلمان بریتانیا برای اقدام نظامی علیه رژیم بشارالاسد اصولاً رای گیری می کنند ولی می گویند که برای کسب حمایت شورای امنیت ملل متحد هر تلاشی باید انجام شود.

برای اجازه دادن به حکومت جهت سهم گیری بریتانیا در عملیات نظامی در سوریه، پارلمان این کشور به رای گیری دوم نیاز دارد.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفت، واکنش نظامی در برابر استفادهء اسلحه کیمیایی در سوریه به هدف تغییر رژیم و اشغال این کشور نیست.

« سوال که امروز پارلمان به آن روبرو می باشد این است که به یکی از شنیع ترین استفاده های اسلحهء کیمیایی در یک قرن چگونه باید پاسخ گفت که در نتیجهء آن مردان بی گناه، زنان و اطفال در سوریه کشته شدند. این واکنش به معنی جانبداری از کدام طرف در نزاع سوریه، تجاوز، تغییر رژیم در سوریه و حتی همکاری نزدیک تر با مخالفان رژیم سوریه نمی باشد. به جزء پاسخ ما در برابر جنایت جنگی و استفادهء وسیع از اسلحهء کیمیایی چیز دیگری نیست.»

اما به هر حال، صدراعظم کامرون گفت، قابل تصور نیست که بریتانیا با وجود مخالفت شدید در شورای امنیت، باز هم علیه سوریه دست به اقدام نظامی بزند.

چین و روسیه اعضای دایمی شورای امنیت با مداخلهء نظامی در سوریه مخالف اند.

در عین حال، بن کی مون سرمنشی ملل متحد می گوید، مفتشان این سازمان که در بارهء استفاده مظنون از اسلحهء کیمیاوی در سوریه بررسی می کنند پس از خروج از این کشور به وی فوراً گزارش خواهند داد:

« مفتشان ملل متحد برای تفتیش اسلحهء کیمیایی تا روز جمعه به بررسی های خود ادامه می دهند، صبح روز شنبه آنها از سوریه خارج خواهند شد و با خروج خود از سوریه به زود ترین فرصت به من گزارش خواهند داد.»

سرمنشی ملل متحد روز پنجشنبه، گفت که نتیجه گیری مفتشان ملل متحد با اعضای شورای امنیت شریک ساخته خواهد شد ولی او دقیقاً نگفت که چه زمانی.

ویلادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و انگیلا مرکل صدراعظم آلمان در صحبت تلیفونی روز پنجشنبه به اهمیت غور و بررسی گزارش مفتشان ملل متحد از سوی شورای امنیت اشاره کردند.

روسیه می گوید، هر گونه مداخله نظامی در سوریه منشور ملل متحد را به چالش می کشد.

روسیه روز چهارشنبه جلو صدور یک قطعنامه را در شورای امنیت گرفت که از سوی بریتانیا پیشنهاد شده بود و به پاسخ نظامی در برابر استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه جواز می داد.

رژیم بشارالاسد در سوریه یکی از متحدان بسیار نزدیک تهران می باشد.

علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران روز پنجشنبه از هر گونه حمله نظامی بر سوریه بار دیگر هوشدار داده گفت:

« دخالت قدرت های فرا منطقه ای و خارجی در یک کشور اگر در سوریه باشد یا غیر سوریه، این جز آتش افروزی و جنگ طلبی معنی دیگری ندارد، نفرت ملت ها را نسبت به اینها زیاد می کند.»

چین روز پنجشنبه هوشدار داد که در بارهء نتایج بررسی مفتشان ملل متحد نباید پیشداوری شود.

بشارالاسد رییس جمهور سوریه دیروز گفت که این کشور در مقابل هر تجاوز از خود دفاع خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG