لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

ذخایر سلاح کیمیایی سوریه باید تا اواسط سال آینده از بین برده شوند


به اساس برنامهء که روسیه و ایالات متحدهء امریکا نیز بالای آن موافقت کرده اند، ذخایر سلاح کیمیایی سوریه باید تا اواسط سال آینده از بین برده شوند.

سازمان ممانعت بر سلاح کیمیایی جلسهء را به تعویق انداخت که قرار بود دیروز برگزار شود و موضوع مورد بحث آنان تهیه یک جدول زمانی برای تخریب ذخایر سلاح کیمیایی سوریه باشد.

به نقل از منابع دیپلوماتیک، گزارش شده که واشنگتن و مسکو بالای مسودهء که قرار بود درین جلسه بالای آن بحث شود، تا حال به توافق نرسیده اند.

وزیران خارجهء روسیه و ایالات متحدهء امریکا روز جمعه با هم دیدار کردند و موضوع مورد بحث شان هم سوریه بود.

جان کری وزیر خارجهء امریکا پس از دیدار با سرگی لاوروف همتای روسی اش گفت:

« گفتگوی نسبتاً طولانی با وزیر خارجهء روسیه سرگی لاوروف داشتم. در بارهء همکاری درین قسمت صحبت کردیم. ما هر دو توافق کردیم که در بارهء عملی ساختن برنامهء خلع سلاح توسط سازمان ممانعت بر سلاح کیمیایی، قوانین و مقررات آن و همچنان بالای یک قطعنامهء جدی و نیرومند در شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری کنیم.»

هفتهء گذشته سازمان ملل متحد تایید کرد که در بیست و یکم ماه آگست در حاشیهء شهر دمشق از سلاح کیمیایی استفاده شده است.

هر چند درین گزارش گفته نشده که مسوول استفاده از گاز زهر آگین سارین درین محل کیست اما فرانسه، بریتانیا ، ایالات متحدهء امریکا و شماری دیگر از کشور ها ادعا می کنند که رژیم به رهبری بشار الاسد ازین گاز استفاده کرده است.

در این حال بشارالاسد می گوید که شورشیان از این گاز استفاده کرده اند.

روسیه، هم پیمان نزدیک رژیم بشار الاسد گفته است "دلایل جدی" دارد که استفاده از گاز سارین یک حرکت تحریک آمیز توسط شورشیان است.
XS
SM
MD
LG