لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

آیا ایران خواهد توانست با غرب نزدیک شود؟!


با انتخاب حسن روحانی به حیث رییس جمهور ایران تحرکاتی در روابط آن کشور با غرب به مشاهده رسید و امیدواری ها در زمینهء رسیدن به یک توافق در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی آن کشور بیشتر شده است.

اما دشواری صرف در این نیست که تلاش های ایران به خاطر دستیابی به اسلحهء اتمی متوقف ساخته شود، بلکه مشکل در اینست که که چگونه باید از توسعهء برنامهء اتمی آن کشور جلوگیری کرد، تا در صورت خواستن، ایران نتواند به ساختن اسلحهء اتمی بپردازد.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
به هدف جلوگیری از رشد و انکشاف سریع برنامهء اتمی ایران، باید زمینه های مختلف برای یک توافق انتقالی مساعد شود، تا برنامهء اتمی تهران به مرحلهء نرسد که امریکا و اسراییل به حمله بر آن کشور مجبور شوند.

شاشنک جوشی (Shashank Joshi) کارشناس انستیتوت شاهی خدمات متحد در لندن می گوید، اکنون دشواری اساسی در اینست که چگونه از امکانات دستیابی ایران به اسلحهء اتمی جلوگیری شود.
کشورهای پاکستان و هند قبل از آنکه در سال 1998 اسلحهء اتمی شان را آزمایش کنند مخفیانه برنامهء اتمی را دنبال می کردند، اما ایران عضویت پیمان منع گسترش اسلحهء اتمی را دارد و باید تحت نظارت بین المللی قرار داشته باشد.

با آنکه جامعهء بین المللی می تواند به زودی از امکانات اتمی ایران اطلاع حاصل کند، اما ایران خیلی به سرعت برنامهء غنی سازی یورانیوم را پیش می برد که می تواند قبل از آنکه غرب فرصت کشف آن را بیابد، اسلحه اتمی را بسازد.

به گفتهء شاشنک جوشی (Shashank Joshi) کارشناس انستیتوت شاهی خدمات متحد در لندن، تا نیمهء سال آیندهء میلادی غنی سازی یورانیوم توسط ایران به مرحلهء خطرناکی می رسد که امکان دارد تلاش های آن کشور برای ساختن اسلحهء اتمی قابل کشف نباشد.

در هفتهء که گذشت رییس جمهور ایران حسن روحانی تا کید کرد که کشورش نیت ساختن اسلحهء اتمی را ندارد و آیت آلله علی خامنهء ای رهبر مذهبی آن کشور، بر علیهء اسلحهء اتمی فتوا داده، گوید، این اسلحه برخلاف دین اسلام است.

اما مهدی خلجی کارشناس ایرانی مذهب شیعه که در امریکا زنده گی می کند، می گوید، در صورتیکه مقامات ایران با یک تهدید عینی مواجه شوند، این فتوای خامنه ای می تواند، تغییر کند.

به گفته آقای خلجی، این فتوا در مورد بمب اتم است. خامنه ای هرگز نگفته است که امکانات داشتن اسلحهء اتمی و یا هم استفاده از برنامهء اتمی صرف به مقاصد نظامی برخلاف قوانین اسلامیست.

برخی کارشناسان می گویند، اگر ایران بر علاوهء برنامهء هستوی اتمی در سایر مسایل امنیتی به شمول بحران سوریه با امریکا همکاری کند، شاید فضای اعتماد به وجود آمده، در مذاکرات ایران با قدرت های جهان در مورد برنامهء اتمی آن کشور نیز پیشرفت های صورت گیرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG