لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

فیضی: در سند امنیتی با امریکا تنها دو مورد اختلافی باقی مانده است


ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی
ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی
ریاست جمهوری افغانستان می گوید که بحث ها روی موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن در مرحلهء رسیده که اکنون هیاتی مذاکره کننده افغان نمی توانند در مورد آن فیصله نماید.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت که هنوز هم در دو مورد اساسی میان کابل و واشنگتن اختلاف نظر وجود دارد.

اما به گفتهء آقای فیضی برای حل این اختلافات مذاکرات میان نماینده گان افغانستان و ایالات متحده امریکا جریان دارد:

« موضوعاتی که باقی مانده خارج از صلاحیت های تیم کاری است، یک موضوع که اختلاف جدی روی آن موجود است مساله تعریف تعرض به خاک افغانستان است، باید تعریف مشخص داشته باشیم که برای هر دو کشور قابل قبول باشد. »

آقای فیضی مشخص نیست که گفتگوها برای حل این مشکلات بجز از هیات تعیین شده از صلاحیت کی است؟

اما وی تاکید کرد که در توافقنامه امنیتی کابل و واشتگتن باید حتی حملات انتحاری که به لباس شخصی به حمایت از کشور های بیگانه صورت می گرد به عنوان تجاوز در خاک این گنجانیده شود.

در عین حالی سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که ایالات متحده امریکا در این توافق نامه برخی از خواسته های دارد که تاکنون حکومت این کشور با آن مخالفت کرده است.

این خواست امریکا چی است؟ در مورد آقای فیضی گفت:
« مسالهء دیگر، ماموریت نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از سال 2014 میلادی است، امریکا می خواهد پس از این سال هم در خاک این کشور عملیات های نظامی انجام بدهد به این معنی که امریکا می خواهد در هر ولایت و هر قریه افغانستان که خواسته باشد عملیات نظامی را انجام بدهد، این عملیات شامل داخل شدن به خانه های مردم، بمبارد و شامل دستگیری افغان است که ما با آن مخالف هستیم زیرا این کار خلاف حاکمیت ملی ما است. »

حکومت افغانستان برای پیش برد مذاکرات توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن حدود دو ماه قبل داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت ملی و داکتر اشرف غنی احمدزی رییس کمیسیون تنظیم انتقال را تعیین کرد.

مقام های افغان می گویند که پس از گماشتن افراد جدید، هیات دو کشور روی این توافقنامه چندین بار در کابل مذاکرات را انجام داده اند.

مقام های امریکایی بار ها ابراز امیدواری کرده اند که این توافقنامه میان دو کشور در ماه اکتوبر سال جاری به امضا برسد.

زیرا گفته می شود با امضای این سند، حضور نیروهای امریکایی پس از سال 2014 میلادی و همچنان کمک های امریکا برای افغانستان مشخص خواهد شد.

هرچند سخنگوی ریاست جمهوری امضای این توافقنامه را برای آینده افغانستان بسیار مهم میداند اما می گوید تا زمانی که خواسته های حکومت این کشور پذیرفته نشود، حاضر به امضای این سند نمی باشند.

پیش از این رییس جمهور کرزی گفته است که در امضا این توافق نامه عجله ندارد و امریکا می تواند این سند را با حکومت آینده که پس از انتخابات سال به میان میاید، به امضا برساند.


مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG