لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

گفتگوها بین ایران و 6 کشور مقتدر جهان امروز در ژینو آغاز می شود


جواد ظریف وزیر خارجه ایران که ریاست هیات آن کشور را در این اجلاس بدوش دارد
جواد ظریف وزیر خارجه ایران که ریاست هیات آن کشور را در این اجلاس بدوش دارد
قراراست امروز گفتگوهای دو روزه بین نماینده های ایران و 6 کشور مقتدر جهان در شهر ژینو آغاز شود.

این اولین باریست که بعداز انتخاب حسن روحانی به حیث رییس جمهور ایران سلسله از گفتگوهای تازه در باره برنامهء هسته یی این کشور، آغاز می شود.

رییس جمهورجدید ایران تعهد کرده است که از شش ماه تا یکسال منازعه در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی کشورش را با غرب حل خواهد کرد.

ایران می گوید، برای کاهش تعزیرات بین المللی حاضر است، گفتگو در باره برنامه اتمی اش را به طور جدی آغاز کند. اما تهران موقف اش را در مسالهء غنی سازی یورانیم بازهم واضح نه ساخته است.

خوشبینی درمورد پیشرفت در رابطه با گفتگوهای امروزی بین ایران و شش کشور مقتدر جهان زمانی افزایش یافت که ایران برای این گفتگوها گروه جدید مذاکره کننده گان را فرستاد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس بدوش دارد.

اشتراک وزیر خارجه ایران در این مذاکرات، موضوع را مشخص می سازد که ایران به این اجلاس اهمیت بیشتر می دهد.

شانون کیلی تحلیلگر امور ایران در مرکز تحقیقاتی صلح ستاکهلم می گوید، این فرصت از سال ها به این سو برای حل برنامه اتمی ایران یک زمان مناسب به شمار می رود.
شانون کیلی می افزاید:
"حسن روحانی پیشینهء مذاکره اتمی را دارد. او همچنان در این مورد از مردم وکالت دارد تا این مساله را به پیش ببرد. بناء او دارای اندوخته های است که احمدی نژاد برای این مذاکره هیچ گاهی نداشت. جواد ظریف نیز یک مذاکره کنندهء شناخته شده در غرب است. زیرا او نمایندهء ایران در سازمان ملل متحد بود. "

اما آقای کیلی می گوید، تا هنوز دقیق نیست که ایران برای مانور سیاسی جدید تا چه حد ساحه دارد.

قبل ازاین معاون وزیر خارجه ایران گفته بود که تهران حاضر است که در مورد برخی عرصه های برنامه غنی سازی یورانیم خود گفتگو کند. اما به گفتهء عباس عراقچی صرف نظر کردن از برنامهء غنی سازی و یا فرستادن یورانیم غنی شده به خارج از کشور، برای ایران خط سرخ خواهد بود.

شش کشور مقتدر جهان از ایران خواسته اند که پروسهء غنی سازی 20 فیصدهء یورانیم خود را متوقف کند. زیرا این درجه یورانیم غنی شده، نسبت به یورانیم که برای ساختن سلاح اتمی به کار برده می شود، تفاوت اندک دارد.

از سوی دیگر ایالات متحدهء امریکا گفته است، شاید با ایران روی سایر مسایل نیز گفتگو صورت گیرد.

اما وزارت خارجه امریکا می گوید، تا زمانیکه ایران تمام نگرانی ها را رفع نکند، تعزیرات وضع شده بر این کشور از بین نخواهند رفت .
XS
SM
MD
LG