لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

آیا ویدیو گیم های جنگی با جرایم جنگی ارتباط دارند؟!


برای نخستین بار ویویوگیم در سال 1947 توسط توماس تی. گولدسمیت ( Thomas T. Goldsmith) و استل ری مان ( Estle Ray Mann) ساخته شد و آنقدر ساده بود که اصلاً با ویدیو گیم های امروزی قابل مقایسه نیست. در حقیقت یک نقطهء روشن روی یک صفحهء رادار ساخته شده در جنگ جهانی دوم حرکت می کرد و قابل کنترول بود.

در حقیقت در دههء 90 میلادی بود که رشد سریع ویدیوگیم ها آغاز شد و امروز دیگر گرافیک و صحنه سازی های ویدیوگیم ها با تصاویر حقیقی تفاوت چندانی ندارد و در هنر افکت های سینمایی، مرز بین واقیعت و تخیل را کاملاً از بین برده است.

امروز عرصهء را در زنده گی و تخیل انسانی نمی توان یافت که در مورد آن ویدیوگیم های ساخته نشده باشد و علاقمندانی هم نداشته باشد. اما ویدیو گیم های جنگی با داشتن بیشترین علاقمندان به تجارت ملیارد دالری مبدل شده است. ملیون های نوجوان، جوان و حتی کهنسالان در سرتاسر جهان این نوع ویدیوگیم ها را بازی می کنند.
اما آیا ویدیوگیم های جنگی می تواند بر شیوهء عملکرد عساکر در جریان جنگ های واقعی تاثیر کند؟
ارتباط ویدیوگیم های جنگی مشهور با جرایم جنگی چیست؟
کال اف دیوتی (Call of Duty) و مدرن وارفیر (Modern Warfare) مشهور ترین ویدیو گیم های جنگی اند که در آن بازیکنان در شرایط شبیه به واقیعت در برابر هم می جنگنند. شرایط جنگی این گیم ها نیز از شرایط جنگ های واقعی الهام گرفته است.

بازیکنان با تیراندازی، تخریب و انفجارهای که واقیعت ندارد، برای دستیابی به پیروزی تلاش می کنند و به تصمیم یک بازیکن ارتباط دارد که چگونه و با استفاده از چی شیوه های پیروز می شود.

بازیکنان گیم های جنگی می توانند، تصمیم برای محو کامل یک دهکده بگیرند، افراد ملکی را به قتل برسانند و کار های را انجام دهند که در زنده گی واقعی جرایم جنگی پنداشته می شود.

اینک سازمان صلیب سرخ بین المللی (ICRC) در این مورد بحث های را آغاز کرده، استدلال می کند که معافیت غیر حقیقی جریان ویدیوگیم ها، می تواند بر آنچه که در میدان های واقعی جنگ اتفاق می افتد، تاثیر بالقوه داشته باشد.

سازمان صلیب سرخ بین المللی می گوید، عدم موجودیت قوانین جنگی در ویدیوگیم ها باعث می شود، کشتارهای بی موجب و شکنجهء افراد در زنده گی واقعی یک امر معمولی پنداشته شود.

سازمان صلیب سرخ بین المللی (ICRC) آرزومند است تا شرکت های که ویدیو گیم های جنگی را می سازند، قوانین بین المللی بشری را جز این گیم ها بسازند.

فرانسوا سنی چاود (Francois Senechaud) یک مقام ارشد سازمان صلیب سرخ بین المللی (ICRC) در این مورد می گوید:
"هدف ما تنها افراد ملکی نیست که ویدیوگیم بازی می کنند، ما می دانیم که افراد نظامی هم برای تفریح این ویدیوگیم ها را بازی می کنند. ما می خواهیم از طریق این ویدیو گیم ها به نظامیان آینده، به کسانی که در مورد جنگ ها تصمیم می گیرند و افرادی که بطور موقت در میدان های جنگ های واقعی حضور می یابند، پیام بفرستیم."

شرکت های که ویدیوگیم های کال اف دیوتی (Call of Duty) و مدرن وارفیر (Modern Warfare) را می سازند، تا هنوز برای تبصره در این مورد حاضر نشده اند.

ماریک سپنال (Marek Spanel) رییس شرکت (Bohemia Interactive) مستقر در پراگ که ویدیو گیم جنگی آرمور(Armor) را می سازد، با صلیب سرخ بین المللی هم عقیده نیست.
ماریک سپنال می گوید:
"این ویدیوگیم را نظامیان کشورهای مختلف جهان در امریکا، آسترالیا، بریتانیا و تقریباً همهء کشور های عضو پیمان ناتو استفاده می کنند، چون تشخیص داده اند که می تواند یک شیوهء خیلی موثر آموزش برای افراد باشد."

اما مسوول آفرینش های هنری شرکت (Bohemia Interactive) از نظریهء صلیب سرخ بین المللی استقبال کرده، می گوید، پیشنهاد مشورت در مورد قوانین بین المللی بشری، ویدیوگیم آن ها را واقعی تر می سازد.

کمپاین آغاز شده توسط سازمان صلیب سرخ بین المللی (ICRC) در مورد ویدیوگیم های جنگی، در مراحل ابتدایی آن قرار دارد و تا هنوز هم معلوم نیست که آیا سایر شرکت های که ویدیوگیم های جنگی را می سازند به آن خواهند پیوست یا خیر؟

اما برخی کسانیکه این گیم ها را بازی می کنند می گویند، کسانیکه بین واقعیت ها و تخیل فرق قایل نیستند، باید فوراً مورد تداوی روانی قرار گیرند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:46 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG