لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

سمر: خشونت علیه زنان 24.7 درصد افزایش یافته است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید میزان خشونت در برابر زنان در شش ماه اول سال در مقایسه به زمان مشابه سال قبل، بیست و چهار اعشاریه هفت درصد افزایش یافته است.

سیما سمر رییس این کمیسیون به روز دوشنبه 25 نوامبر در نشستی به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان در کابل گفت که برای کاهش خشونت ها باید به فرهنگ معافیت پایان داده شود.

خانم سمر با تاکید روی به محاکمه کشانیدن عاملین خشونت گفت که باید برای جلوگیری از افزایش خشونت در برابر زنان، پولیس قبل از اخذ شکایت از سوی فرد متضرر و یا اقارب وی، در خصوص قضایای خشونت علیه زنان اقدام کند:

«مساله دیگر خاتمه دادن به فرهنگ معافیت در برابر خشونت علیه زنان است، آنان خشونت علیه زنان را جز ناموس داری حساب می کنند و از همین خاطر زنان نمی توانند شکایت کنند و یا اگر شکایت هم کنند آنان را مجبور می سازند تا شکایت شان را پس بگیرند، ما خواهان این استیم زمانی که جرم صورت می گیرد پولیس داخل اقدام شود و منتظر آن نباشد تا متضررین خشونت شکایت کنند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر گزارشی گفته است که در شش ماه اول سال بیش از چهار هزار و یک صد مورد خشونت علیه زنان به اساس مراجعه بیش از یک هزار و یک صد شاکی در دفاتر این کمیسیون به ثبت رسیده اند.

در حالی که این رقم در شش ماه اول 1391 به بیش از سه هزار و سه صد مورد می رسید.
به اساس یافته های این کمیسیون خشونت جسمی با یک هزار و دوصد و چهل نه مورد در صدر جدول ثبت خشونت ها قرار دارد.

پس از آن خشونت زبانی، روانی و خشونت جنسی در ردیف های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.
در گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده که در مجموع سی و دو مورد خشونت منجر به مرگ قربانیان شده است و در عین حال قربانیان خشونت در نود و دو مورد دست به خودکشی و در سی و چهار مورد دست به خود سوزی زده اند.

نتایج این گزارش شوهر را نسبت به زن خشن ترین فرد نشان داده است.

در این حال وزارت داخله افغانستان می گوید که در صورت اطلاع دهی از قضایا خشونت علیه زنان، آنان به گونه فوری در مورد اقدام می کنند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در اکثر موارد اقارب و نزدیکان متضررین خشونت، با پولیس همکاری نمی کنند:

« پولیس در مواردی اقدام می کند که افراد متهم شده باشند و یا شخصی از پولیس در خواست کمک کند طوری نیست که تمام خانواده ها را تحت نظارت داشته باشیم اما جای شک نیست مواردی که به پولیس اطلاع داده شود به صورت جدی و فوری از سوی نیرو های امنیتی به آن رسیده گی می شود، اما همیشه ما زمانی خبر می شویم که حادثه اتفاق افتاده است و این مساله ناشی از عدم همکاری خانواده های قربانیان خشونت است.»

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که در برخی موارد ارگان های عدلی و قضایی توانایی پیگیری قضایای خشونت علیه زنان را ندارند.

این کمیسیون با ابراز نگرانی در مورد افزایش خشونت در برابر زنان گفته است که دسترسی محدود زنان به حق تعلیم و آموزش، ضعف دولت نسبت به توجه به وضعیت حقوقی زنان و حاکمیت قانون، خشونت علیه زنان را تداوم می بخشد.

اما مسوولان لوی څارنوالی اختصاصی برای رسیده گی به دوسیه های خانم های متضرر می گویند که حل مشکلات این خانم ها و مجازات مجرم در صدر اجندای کاری شان قرار دارد.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG