لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

جورجیت گگنون: وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است


اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که در این اواخر وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر گردیده است.

با آن که در جریان چند سال گذشته در زمینه حقوق بشر در افغانستان پیشرفت های زیادی صورت گرفته اما هنوز هم برخی از مشکلات در این راستا موجود اند.

اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تاکید دارد که باید به این مساله بصورت جدی رسیده گی شود.

جورجیت گگنون رییس این اداره به رادیو آزادی گفت، از چند ماه بدینسو وضعیت حقوق بشر در فغانستان بدتر شده است:
« ارزیابی ما نشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در حال بدتر شدن است و در جریان چند ماه گذشته این وضعیت بدتر گردیده است. برخی از عوامل سبب شده که وضعیت حقوق بشر بدتر شود نخستین عامل آن کشته شدن افراد ملکی در درگیری های مسلحانه می باشد که هنوز هم شماری زیادی از زنان، مردان و کودکان در آن درگیری ها کشته می شوند.»

خانم گگنون با اشاره به یک گزارش سازمان ملل گفت، به اساس این گزارش هنوز هم قضایای خشونت علیه زنان در افغانستان در جرگه های قومی حل و فصل می شوند، و این مساله سبب عدم رسیده گی به حقوق زنان افغان شده اند. در یک گزارش تازه اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته شده است که قانون منع خشونت در برابر زنان در افغانستان بطور کامل تطبیق نمی گردد.

ازدواج های اجباری، عدم دسترسی هزاران دختر به تعلیم و تربیه، خشونت های خانواده گی، فرار از منزل و بد دادن از مشکلات اساسی زنان و دختران در افغانستان خوانده شده اند. خالد پشتون یکتن از اعضای ولسی جرگه نیز می گوید، هنوز هم ناقضین حقوق بشر وجود دارند که در ولسوالی های دور دست حقوق زنان و دختران به وسیله آنها پامال می گردد:

« ناقضین حقوق بشر از گذشته وجود داشته و یا هم در برخی موارد هنوز هم حقوق بشر نقض می شود مخصوصاً در بخش زنان و اطفال، در مناطق دور افتاده به وسیله جنگ سالاران حقوق بشر نقض می شود، اما خوشبختانه در شهر های بزرگ بشمول پایتخت هفتاد درصد این مسایل کاهش یافته است.»

آقای پشتون در عین حال می گوید، در صورتی که حکومت افغانستان و جامعه جهانی به مساله حقوق بشر توجه نکنند گمان می رود که وضعیت حقوق بشر بخصوص در بخش زنان بدتر گردد. بر اساس یک گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر در شش ماه اول سال جاری هزاران قضیه نقض حقوق بشر در این اداره ثبت گردیده است. در این گزارش آمده است که خشونت در برابر زنان چهل درصد افزایش یافته است.

بلقیس روشن یک عضو مشرانو جرگه با اشاره به این مساله می گوید که عدم مجازات ناقضین حقوق بشر در کشور مشکل اساسی تامین حقوق بشر در افغانستان می باشد. وی همچنان تاکید کرد که ناقضین مهم حقوق بشر هنوز هم در قدرت قرار دارند و آنها به هیچ صورت بخاطر تامین حقوق بشر کار نخواهند کرد:
« من باور دارم تا زمانی که ناقضین حقوق بشر در قدرت باشند و به نحوی سه دهه خون مردم را ریختانده اند و حالی نوید دیموکراسی می دهند و یا نوید خوشبختی و آبادی برای افغانستان بدهند هر فرد افغان که دارای عقل و هوش باشد این مساله را باور نمی کند که ناقضین حقوق بشر برای مردم حق بدهند. »

خانم روشن همچنان می گوید، عدالت انتقالی در افغانستان تنها روی صفحه کاغذ باقی مانده و گزارشی که در مورد مجرمان جنگی توسط کمیسیون حقوق بشر تهیه شده تا حالا منتشر نگردیده است. در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز می پذیرید که مشکلات در زمینهء حقوق بشر در کشور وجود دارند.

اما به گفتهء مسوولان در این کمیسیون از سال های اخیر بعضی پیشرفت های قابل ملاحظه هم در این بخش صورت گرفته است. سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر بر علاوه پسران صد ها هزار دختر هم به مکاتب رفته و ده ها هزار تن دیگر آنها به تحصیلات عالی ادامه می دهند.

خانم سمر در عین حال بخاطر بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان روی برخی از اقدامات شان تاکید می کند:
« اول برای حقوق بشر و ارزش های آن تعهد سیاسی بکار است، دوم قانون است قانون بر بنیاد ارزش های حقوق بشر که در افغانستان ساخته و یا اصلاح می شود، سوم کاهش فقر احترام به ارزش های حقوق بشر برای تطبیق آن می باشد. »

چندی قبل کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک گزارش خود گفته بود که در شش ماه اول سال روان حدود 4 هزار قضیه خشونت در برابر زنان در این کمیسیون ثبت گردیده است. در همین حال سازمان های دفاع از حقوق بشر در افغانستان می گویند، در حال حاضر صدها هزار تن اطفال اعم از دختر و پسر از رفتن به مکاتب بازمانده و به انجام کارهای شاقه مصروف هستند.

حتی رییس جمهور کرزی نیز چندی پیش از مدافعان داخلی و خارجی حقوق بشر خواسته بود که از کار های شاقه کودکان جلوگیری کرده و زمینه آموزش را برای آنها فراهم نمایند.

این نگرانی ها در افغانستان در حالی مطرح می شوند که هنوز گزارش های وجود دارند که شماری زیادی از زنان و دختران در نقاط مختلف کشور با خشونت های مختلف از جمله تجاوز جنسی، بد دادن، ازدواج های اجباری و لت و کوب روبرو هستند.

سازمان های دفاع از حقوق بشر می گویند، اگر ناقضین حقوق بشر در وقت و زمان معین آن مجازات گردند حقوق بشر در افغانستان به گونه درست عملی خواهد شد.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG