لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

جمعه بازار، بازار پُر جمع و جوش در شبرغان


در روز های جمعه در شهر شبرغان مانند دیگر شهر های افغانستان از صبح تا شام اکثر دکان ها تعطیل و یا نیمه باز اند، اما در 15 کیلومتری این شهر بازاری است که در روز های جمعه از ساعت 7 تا 11 قبل از ظهر باز می باشد و بعد از ادای نماز جمعه این بازار بسته می شود.


این بازار در یک میدان بزرگ است که هر جمعه در ولسوالی خواجه دو کوه برپا می شود.

حاجی نور محمد یک تن از دکانداران سابقه دار شهر شبرغان که هر جمعه به جمعه بازار می رود می گوید:

در جمعه بازار تعداد زیاد از فروشنده ها غرض فروش اجناس شان از ولسوالی های اند خوی، آقچه و شهر شبرغان نیز می روند و بساط می گسترانند و قبل از نماز جمعه بساط شان را بر می دارند:

حاجی نور محمد در مورد تفاوت بازار شهر و جمعه بازار می گوید:

« در بازار شبرغان همه چیز پیدا می شود ولی در جمعه بازار زیاد تر برنج، گندم، جو، جواری؛ زغر، کنجد، پخته، پوست قره قل، مواشی و چیز های ضرورت مردم اطراف فروخته می شود. من از شبرغان در هر هفته یک بار غرض فروش در آنجا برنج می برم، خوب سودا می شود.»

تربوز، خربوزه، انگور و کدو در فصل زمستان نیز در جمعه بازار پیدا می شود.

خانم ساهره شکیب اولین ولسوال زن در افغانستان که از یک سال بدینسو به صفت ولسوال خواجه دوکوه ایفای وظیفه می کند می گوید، شاروالی این ولسوالی عاید خوبی از این بازار بدست می آورد:

« دکان های جمعه بازار در روز های جمعه باز است. کسانی که مواد تاریخ تیر شده و یا غیر قانونی را به فروش می رسانند از سوی هیات به زودی شناسایی شده و به پنجه قانون سپرده می شوند. یگانه مشکلی که ما از ناحیه دکاکین داریم، تطبیق نشدن ماستر پلان شهری است که تا هنوز ما نتوانستیم این پلان را تطبیق نمائیم. ولی در تلاش هستیم که در جمعه بازار دکان های استندرد اعمار شود و فروشنده ها از سر سرک نشستن نجات یابند.»

پُر طرفدار ترین چیز های که در جمعه بازار به فروش می رسند،‌ پوشاک دهقانان و مالداران از جمله چکمن، گوپیچه، چپن پخته یی، موزه های چرمی ساخت وطن، چوقی و پیزار است که این اشیا در دیگر بازار ها کمیاب می باشد.


یکی دیگر از چیز های خاص که در جمعه بازار فروخته می شود وسایل چوبی است مانند دروازه، کلکین، صندلی، گهواره و دیگر وسایل خانه که با چوب ساخته شده اند.

در شمال افغانستان زیاد تر در 3 ولایت جوزجان، فاریاب و سرپل در روز های جمعه بازار بر پا می شود. از جمله در ولسوالی های خواجه سبز پوش، قرغان، قرمقل، چقمه چقور ولسوالی قوش تپه، سانچارک، سوزمه قلعه و ولسوالی خواجه دوکوه ولایت جوزجان.

در میان جمعه بازار ها، بازار خواجه دوکوه نسبت به دیگر بازار ها پُر جمع و جوش تر است و مردم از راه های دور به این بازار می آیند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG