لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

واشنگتن پست: بدست آوردن قلب و ذهن افغانان تا چه حد کار دشوار است


واشنگتن پست

واشنگتن پست چاپ امریکا یک مقالهء تحلیلی را به نشر رسانده که عنوان آن این است: بدست آوردن قلب و ذهن افغانان تا چه حد کاری دشوار است.

روزنامهء واشنگتن پست بر اساسی بررسی می نویسد، بدست آوردن دل و ذهن مردم افغانستان کاریست بسا دشوار.

به نوشتهء روزنامه، آنانی که از خشونت نیروهای ناتو متضرر می شوند، از نیروهای بین المللی حمایت نمی کنند و آنانی که از سوی قوای افغان خشونت می بینند، به سوی طالبان رفته از آنها حمایت می کنند.

اما روزنامه واشنگتن پست می نویسد، کسانی که مورد خشونت طالبان قرار می گیرند، بر عکس، آنها در برابر طالبان از خود عکس العمل جدی نشان نمی دهند.

روزنامه، ارقام دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما را به نشر رسانده که نشان مید هند، از سال 2008 میلای به این سو، طالبان مسوول 80 در صد تلفات افراد ملکی در افغانستان می باشند.

اما بر اساس نوشتهء روزنامه واشنگتن پست، کشتار افراد ملکی توسط طالبان بر مردم آنقدر تاثیر نمی کند که کشتار این افراد توسط نیرو های آیساف صورت گیرد.

روزنامه واشنگتن پست در پایان می نویسد، تا اینکه روی این تمایلات غور و تمرکز نه شود، بدست آوردن قلب و دهن مردم این کشور شاید دشوار و طولانی باشد.



گاردین

روزنامهء گاردین چاپ بریتانیا در مسالهء رهایی 88 زندانی که مقامات افغان آنها را بیگناه و امریکاییان به کشتار عساکر خارجی متهم می کنند، مقالهء را به نشرسانده است.

روزنامهء گاردین در آغاز این مقاله می نویسد:
هرچند، امریکاییان این 88 زندانی محبس بگرام را خطرناک خوانده و می خواهند در زندان باقی بمانند، اما افغانان خواهان رهایی آنان می باشند.

روزنامه گاردین می نویسد، این محبوسین در زندان بگرام در شمال کابل به سر می برند که امریکایی ها در این اواخر مسوولیت آن را به مقامات افغان سپرد.

روزنامه می نویسد، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، بعد از اینکه امریکایی ها گفتند، شواهد نمایانگر آن است که این زندانیان در کشتار نیروهای خارجی دست دارند و به امنیت خطر جدی شمرده می شوند، به مقامات استخبارات افغانستان هدایت داد، اسناد و شواهد در مورد این زندانیان را بررسی کنند.

عبدالشکور دادرس رییس کمسیون بررسی قضایای زندانیان بگرام می گوید، اسناد جمع آوری شده در بارهء این زندانی آن قدر قوی نیست که بر اساس آن این زندانیان در محبس باقی بمانند.

عبدالشکور دادرس گفت:
« فیصلهء ما این است که آنها هرچه زودتر رها شوند. زیرا در مورد این افراد اسناد و شواهد کافی وجود ندارند که مجرم شناخته شوند. »

روزنامهء گاردین می نویسد، اختلاف نظر در مورد آزادی این محبوسین تنش ها در روابط میان امریکا و افغانستان را هنوز هم افزایش داده اند.

روابط بین این دو کشور زمانی به تیره گی گراید، که رییس جمهور کرزی از امضاء قرارداد امنیتی بین امریکا و افغانستان امتناع ورزید. این قرارداد چگونگی حضور نظامی امریکا را در افغانستان روشن می سازد.
XS
SM
MD
LG