لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

بارک اوباما: به ایران باید فرصت دیپلوماسی داده شود


رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا بعد از توافق با تهران، از قانون گذاران امریکایی خواست تا فرصت دیپلوماسی را به ایران بدهد.

رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا می گوید، موافقتنامهء موقت، به ایران دروازهء فرصت را باز می کند.

بارک اوباما این مطلب را در یک زمانی بیان می کند که قانونگذاران امریکایی خواستار تعزیرات جدید علیه ایران شده اند.

بارک اوباما دیروز در واشنگتن گفت، اگر تهران مطابق موافقتنامه موقت نتواند تعهدات اش را عملی کند، او از تدابیر مجازاتی علیه ایران حمایت خواهد کرد.

بر اساس توافقنامهء موقت، ایران برخی از فعالیت های برنامه هسته یی اش را متوقف می کند و در بدل آن، تعزیرات علیه این کشور کاهش می یابند.

ترتیب کننده های مسودهء لایحه در کانگرس امریکا که خواهان وضع تعزیرات تازه علیه ایران می باشند می گویند، توافق اخیر با ایران که بر اساس آن تطبیق معاملهء موقت، از 20 م ماه جنوری آغاز می شود، تصمیم آنها را برای کسب حمایت بیشتر دشوار ساخته است.

ایران هشدار داده است، در صورت وضع تعزیرات جدید از مذاکرات روی معاملهء مهم اتمی فاصله خواهد گرفت.

مقامات وزارت خارجه امریکا دیروز با قانونگذاران در مورد راه های دیپلوماتیک با ایران بحث کردند و بارک اوباما رییس جمهور امریکا نیز فردا تمام سناتوران حزب دیموکرات را برای بحث و گفتگو به شمول مسایل دیپلوماتیک با ایران در قصر سفید دعوت کرده است.

جی کارنی سخنگوی قصر سفید گفت، قانونگذاران امریکایی به زودی در مورد جزیات موافقتنامه با ایران معلومات به دست خواهند آورد:
« تفاهماتی تخنیکی به عنوانی بخشی از تطبیق پلان موافقتنامه، به ادارهء بین المللی نظارت بر انرژی اتمی فرستاده خواهند شد. ما به دنبال این اقدام، با قدرت های 5 به اضافهء 1، اتحادیه اروپا و اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی مشترکاً کار می کنیم تا معلومات مختصر را بطور عام در بارهء پلان های تخنیکی موافقتنامه هر چه زود تر نشر کنیم و قرار است که ما متن این پلان ها را با کانگرس شریک سازیم. ما با شرکاء بین المللی خود کار می کنیم که چگونه، چه زمانی و با چه شکلی می توانیم این معلومات را شریک سازیم.»

سخنگوی قصر سفید تصریح کرد که پافشاری واشنگتن در جریان شش ماه آینده بر راه دیپلوماتیک به هدف رسیدن به یک توافق همه جانبه با ایران خواهد بود که باید فراتر از موافقتنامه موقت پیشبرده شود.

قدرت های جهان فکر می کنند، هدف برنامه اتمی ایران ساختن سلاح هسته یی است.

اما تهران تاکید می کند که این برنامه به طور مکمل برای مقاصد ملکی پیشبرده می شود.
XS
SM
MD
LG