لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

مریضان در ولایت سرپل با مشکلات روبرو اند


در جریان فصل زمستان امسال در کنار مشکلاتِ چون فقر، بیکاری و غیره، مصاب شدن شماری از اطفال به مریضی سینه بغل در شرایطی که شفاخانه ولایتی سرپل با کمبود بستر برای مریضان روبرو است یک مشکل عمدهء دیگری است که مردم ولایت سرپل با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مسوولان شفاخانه ولایتی سرپل می گویند که بستر شدن 3 مریض در یک بستر خلاف معیار شفاخانه است. اما بنابر افزایش مریضی های موسمی ناگزیر با این همه مشکلات به عرضه خدمات صحی مردم بپردازند.

داکتر محمد رستم رجبی رییس شفاخانه ولایتی سرپل می گوید، مریضی که در این اواخر بیشتر شیوع کرده است امراض مضمن تنفسی کهن سالان و امراض سینه و بغل که بین اطفال می باشد در حال حاضر در یک وارد که شفاخانه سرپل گنجایش 25 بستر را دارد، نزدیک به 40 طفل بستری اند:

« قسمیکه شما می دانید ظرفیت شفاخانه ما در بخش داخل بستر 25 مریض است که راپور امروز ما 38 مریض داخل بستر شده و تعداد مراجعین ما 450 مریض بوده که نسبت به روز های قبل دو چند شده است.
خوشبختانه تمام کمک ها برای این ها شده می تواند و این اطفال صرف مراقبت داخل بستر و مراقبت محافظتی شرایط منزل ضرورت دارند، ادویه جات زرقی و پیچکاری های بسیار زیاد قوی برای اینها مفید نیست که اکثراً والدین علاقمند آن اند.»


رییس شفاخانه ولایتی سرپل می گوید، بنابر عدم اطاق های کافی برای اطفال در هر بستر 3 تا 4 طفل بستری اند، با وجودیکه چندین بار جهت رسیده گی به این مشکل پیشنهاد گردیده اما تا هنوز رسیده گی صورت نگرفته است.

در کنار این همه، نظر به اظهارات مریض داران، عدم امکانات کافی در شفاخانه باعث این می شود که کودکان نه تنها بهبود نمی یابند بلکه مریضی شان شدید تر هم می شود.

در زمینه یک تن از باشنده گان ولایت سرپل چنین گفت:
« به داکتر آمدیم، ما را تحویل نگرفت. خودم در فضای سرد ایستاده استم طفل مرا تحویل نمی گیرند. طفلم تب دارد. در بستر خواب است هیچ جور نمی شود و در جانش کدام تغییرات نیامده. حتماً داکتران توجه ندارند.»

این در حالیست که یک ماه قبل مسوولان صحت عامه و نماینده گان شورای ولایتی سرپل از کندی کار تعمیر جدید شفاخانه 100 بستر که از مدت 5 سال بدینسو با یکی از شرکت های خصوصی قرارداد شده، ابراز نگرانی کرده بودند.
نظر به قرارداد، کار اعمار تعمیر این شفاخانه باید ظرف 24 ماه تکمیل می شد، اما فعلاً 5 سال از آغاز کار آن می گذرد و تا اکنون کار آن نا تکمیل مانده است.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG