لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

سمیت: جنگ در افغانستان مانند محکم گرفتن از دُم شیر است


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد احتمال بیرون شدن تمام قوای خارجی از افغانستان تحت عنوان «محکم گرفتن دُم شیر»

نویسنده مطلب گرایم سمیت تحلیلگر گروه بین المللی بحران که به تازه گی از هفت ولایت افغانستان دیدن کرده است می نویسد، در اکثر جا های دور دست افغانستان حضور طالبان هنوز هم حس می شود و مردم در مورد ختم سال 2014 که قوای محارب خارجی افغانستان را ترک می کنند، هیجان و نگرانی دارند.

در مطلب روزنامه نیویارک تایمز آمده است، هر چند وزارت دفاع امریکا در گزارش خود به کانگرس گفته است که سطح جنگ ها در افغانستان در ماه اگست سال 2013 نسبت به یک سال قبل آن 12 فیصد کمتر شده، اما در ارقام سازمان ملل متحد گفته می شود که جنگ ها 11 فیصد بیشتر شده است.

به نوشته روزنامه، مردم افغانستان در باره آینده ترس دارند، سازمان ملل متحد با ناراحتی در مورد آینده افغانستان صحبت می کند، اما چنین معلوم می شود که اوضاع آینده افغانستان در امریکا ترس کافی ایجاد نکرده است که در مورد خروج کامل از این کشور سخن می گوید.

روزنامه نیویارک تایمز می افزاید، مسیرِ را که افغانستان طی می کند، حضور و مشارکت جامعه جهانی را در این کشور ضروری می سازد. از اینرو گرایم سمیت پیبشنهاد می کند که امریکا و افغانستان هر چه زودتر اختلافات خود را در مورد پیمان امنیتی بین دو کشور رفع کنند تا حضور یک تعداد سربازان ناتو در افغانستان ضمانت شود.

به نوشته سمیت، جنگ در افغانستان مانند محکم گرفتن از دُم شیر است. یعنی وقت که دُم شیر در دست است ترس از دندان کندن آن وجود دارد و اگر رها کنید خطر دندان کندن آن بیشتر می شود.

فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «سه تصور نادرست در مورد طالبان» که در بخش آن می نویسد، در مورد طالبان این تصور وجود دارد که به کمک امریکا و غرب تشکیل شدند اما طالبان در سال 2006 کابل را تصرف کرده بودند در حالی که امریکا بعد از خروج قوای شوروی از این کشور کمتر به موضوعات افغانستان دست می زد، البته به نوشته روزنامه این درست است که یک تعداد از طالبان جز مجاهدین بودند که در وقت جهاد علیه شوری از سوی غرب حمایت می شدند.

نشریه می افزاید، تصور دیگر اینست که طالبان می گویند بخاطر حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی و کشته شدن افراد ملکی در آن، جنگ ها را شدت بخشیده اند و گویا از مردم دفاع می کنند در حالی که تعداد بیشتر مردم ملکی در حملات خود آنها کشته می شوند.

و همچنان تصوری دیگری وجود دارد که در افغانستان و پاکستان طالبان خواهان مذاکره و صلح می باشند ولی به نوشته نشریه تا حال موضوع برعکس بوده و آنها هیچگاه برای صلح آماده گی نشان نداده اند و در پاکستان طالبان با صحبت در مورد مذاکرات صلح چند زمانی راحت نشسته ولی قوای خود را منسجم ساخته و بعد حملات خود را هم بیشتر ساخته اند.
XS
SM
MD
LG