لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

«بیشترین سود مواد مخدر افغانستان را تروریستان به دست آورده اند»


وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که با وجود تلاش ها به هدف جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر در این کشور، این پدیده رو به افزایش بوده و بیشترین مفاد آنرا تروریستان به دست آورده اند.

مبارز راشدی که در نخستین روز نشست روابط حسن همجواری با کشورهای همسایه برای مبارزه با مواد مخدر در کابل صحبت می کرد همچنان گفت که اگر برای محو این پدیده به طور جدی توجه نشود، عواقب ناگواری، دامنگیر مردم جهان خواهد شد.

آقای راشدی می گوید که مبارزه حکومت افغانستان با این پدیده هیچگاه کافی نبوده و کشورهای همسایه و منطقه باید دوشادوش این کشور در این راستا همکاری عملی کنند:

« توان حکومت افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر کافی نیست، در واقع مواد مخدر از طرف تروریستان تمویل می شود و بیشترین سود اش را هم تروریزم می برد، امار که در دست ما در سال گذشته میلادی نزدیک به پنج صد میلیون دالر سود به نفع مخالفین مسلح، تروریزم و انسان های قانون گریز و قاچاقبران منطقه یی و داخلی مواد مخدر رسیده است و امیدوار هستم که در این عرصه تغییراتی را به میان آوریم. »

آقای راشدی می گوید که به دلیل نا امنی، عدم توجه به وضعیت دهاقین و ناکافی بودن مبارزه فرهنگی با مواد مخدر، در سال گذشته میلادی میزان کشت تریاک در افغانستان افزایش یافته است.

به گفته وی، در سال گذشته نزدیک به دوصد و شش هزار هکتار زمین در افغانستان تریاک کشت گردیده بود و حدود 500 میلیون دالر از این طریق به جیب تروریستان و مخالفان مسلح واریز شد.

به اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر، هم اکنون بیش از یک میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر اند.

در نشست دو روزه روابط حسن همجواری با کشورهای همسایه که از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان راه اندازی شد، نماینده های ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، چین و تاجکستان نیز حضور داشتند.

این نماینده گان با درنظر داشت خطرات کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر تعهد کردند که در راستای کاهش این پدیده با حکومت افغانستان همکاری می کنند.

محمد رضا بهرامی و اندری اوستیسیان سفیران ایران و روسیه در کابل در این باره چنین گفتند:

« ما می توانیم در حوزه همکاری های گمرکی، آموزش پولیس مبارزه با مواد مخدر و همچنان تداوی معتادین مواد مخدر دولت افغانستان را همکاری کنیم و ما علاقه مند هستیم که به صورت جدی در این موضوع خاص با حکومت افغانستان همکاری کنیم چون فکر می کنیم که یک مشکل جدی برای همه کشورهای منطقه است. »

« در حال حاضر ما معلومات استخباراتی خود را با پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان تبادله می کنیم و عملیات های مشترک را برای کاهش مواد مخدر انجام می دهیم. »


علاوه بر این، نماینده گان متباقی کشورهای همسایه و منطقه هم تعهد کردند که در بخش جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و پایین آوردن سطح تقاضای به این مواد همکاری جدی خواهند کرد.

این نماینده گان هم چنان تعهد سپردند که همانند گذشته به پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان زمینه آموزش های مبارزه با مواد مخدر را فراهم خواهند کرد.

آنها پذیرفتند که بیشترین عواید قاچاق مواد مخدر در فعالیت های شورشیان به مصرف می رسد و از طرف دیگر یک تهدید بزرگ برای امنیت و ثبات کشورهای جهان به حساب می آید.

برخی از تحلیلگران باور دارند تا زمانی که به کشت بدیل مواد مخدر در افغانستان توجه جدی نشود، امنیت تامین نگردد و زمینه کار به مردم فراهم نشود، این کشور همچنان در این عرصه در جایگاه نخست قرار خواهد داشت.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG