لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

"چگونه می توان رییس جمهور افغانستان را درک نمود"


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "چگونه می توان رییس جمهور افغانستان حامد کرزی را درک نمود" که در بخش آن می نویسد بی اعتمادی رییس جمهور افغانستان بر قصر سفید بیش از حد است و او می خواهد حتی الامکان دست داشته های خود را حفظ کند.

به نوشته روزنامه بسیار تحلیلگران و مردم دیگر سعی می کنند بدانند که چرا رییس جمهور کرزی از امضای موافقت امنیتی بین کابل و واشنگتن شانه خالی می کند. بعضی ها به این باور اند که آقای کرزی خواهان امتیازات شخصی می باشد مثلاً مصونیت سیاسی برای خود و فامیلش.

شماری دیگری به این فکر اند که آقای کرزی با اعلامیه های انتقاد آمیز علیه امریکا و ناتو می خواهد طالبان را راضی نگهدارد و نفوذ سیاسی خود را بعد از سال 2014 هم در افغانستان تضمین نماید.

به نوشته روزنامه حتی کسانی هستند که ساده لوحانه می گویند کرزی یک دست نشانده کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان می باشد و از این رو نمی خواهد با امریکا این پیمان را امضا کند.

اما به نوشته وال ستریت ژورنال برای اکثریت مردم افغانستان رییس جمهور آنها یک شخص ملی و متعهد می باشد که می خواهد از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان دفاع کند. برای بسیار افغانها این اقدام وی یک استاده گی در برابر امریکا می باشد.

روزنامه می نویسد نگرانی های رییس جمهور کرزی ریشه های دیگر دارد، یکی این که حکومت رییس جمهور اوباما از سوی وی متهم می شود که می خواست در انتخابات قبلی افغانستان دست درازی کرده و او را از صحنه سیاسی خارج نماید که این موضوع با نشر کتاب وزیر دفاع سابق امریکا، اعتبار بیشتر پیدا کرد.

دوم اینکه رییس جمهور کرزی از عدم پیشرفت در مذاکرات صلح و تماس قبلی امریکا مستقیماً با طالبان که حکومت افغانستان را در حاشیه قرار داده بود به ستوه آمده و هم چنان کشته شدن افراد ملکی در حملات هوایی امریکا، داخل شدن به حریم خانه های افغانان و مسایلی دیگر هستند که میتوان آنها را دلیل موقف کنونی رییس جمهور کرزی دانست.


ورلد پالیتیکس رفیو

نشریه ورلد پالیتیکس رفیو در شماره اخیر خود موضوع آینده افغانستان بعد از سال 2014 را مطرح کرده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان: "بعد از خروج قوای امریکا از افغانستان خشونت ها در جنوب افغانستان بیشتر خواهد شد."

نشریه می افزاید در کندهار بعد از آغاز عملیات تحت رهبری امریکا یک تعداد زیاد رهبران و قوماندانان طالبان تسلیم شدند و بعد از سقوط حکومت طالبان دست به اسلحه نبردند، اما با گذشت چند سال جنگ سالاران تحت حمایت امریکا در این مناطق کارهای را انجام دادند که جام صبر مردم لبریز شد و قیام ها دوباره شروع شدند.

سرازیر شدن مقدار زیاد پول و رقابت های قومی هم سبب شد که مردم نا راحت شوند و بار دیگر زمینه برگشت طالبان را به منطقه فراهم سازند.

روزنامه می افزاید تعداد زیاد مردم در جنوب افغانستان البته از این خوشحال اند که مقدار زیاد پول به این ولایات آمده و شهرها از جمله شهر کندهار با سرعت رشد نمود، اما این پول ها نتوانستند یک زیربنای اقتصادی را برای مردم ایجاد کنند تا مردم عام از بی بضاعتی نجات پیدا کنند، بلکه این پول ها در نتیجه فساد اداری حیف و میل شده و یک طبقه را بیش از حد متمول ساخت و بر زندگی طبقه دیگر که اکثریت را تشکیل می دهد تاثیر چندان نداشت.
XS
SM
MD
LG