لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

روزنامه های جهان درگذشت مارشال فهیم را از جوانب مختلف بررسی کرده اند


روزنامه های غربی مقالاتی را در مورد درگذشت معاون اول رییس جمهور افغانستان به نشر رسانده و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده اند.

نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در یک مقاله در باره مرگ مارشال محمد قسیم فهیم می نویسد:
مارشال فهیم که یکی از پایه های مهم قدرت در افغانستان بود و در سرنگونی رژیم طالبان و تشکیل حکومت بعد از آن نقش مهم را بازی کرد، در زمانی چشم از جهان پوشید که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حدود یک ماه باقی مانده است.

به نوشتهء روزنامه نیویارک تایمز، مرگ مارشال محمد قسیم فهیم در ساختار قدرت افغانستان یک خلاء را به میان آورده، با مرگ او بازی کن مهم یک تنظیم و قوم و همچنان یک عضو مهم کابینه، از صحنه خارج شد.

تایمز
روزنامه تایمز بریتانیا در یک مقاله در مورد مرگ مارشال فهیم می نویسد، او که در برنده شدن عملیات نظامی امریکا و در تاریخ مناقشات کنونی افغانستان نقش مهم داشت، چشم از جهان بست.

روزنامه تایمز، بعد از بیان جزیات از نقش وی در حوادث اخیر افغانستان می نویسد، مارشال فهیم در کابل صاحب ملکیت های زیاد بود و به همین دلیل مورد انتقاد قرار گرفته که گویا این ملکیت ها را به زور و از طریق فساد اداری بدست آورده است.

روزنامه تایمز می نویسد، داشتن این ملکیت ها، قدرت و مخالفت وی بر ضد طالبان سبب شده تا چند بار مورد سوء قصد ناکام قرار گیرد.

روزنامه همچنان می نویسد، مرگ قسیم فهیم به گونهء بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

واشنگتن پُست
روزنامه واشنگتن پُست مقالهء را در مورد مرگ مارشال محمد قسیم فهیم با این سطر ها آغاز کرده است: محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که تجارب سیاسی و نظامی وی به جنگ ضد شوروی و به دوره مداخله نظامی امریکا بر افغانستان به گونهء ارتباط می گیرد، روز یکشنبه گذشته به عمر57 سالگی وفات کرد.

روزنامه واشنگتن پُست در باره فعالیت و زندگی محمد قسیم فهیم مرور نموده بعد از یک سلسله تبصره ها می نویسد، با وجود ادعا ها بر ضد مارشال فهیم، تردید وجود ندارد که او در تشکیل حکومت به ترکیب قوم های مختلف نقش مهم داشت و تا حدی کمک کرد که پشتون ها و تاجک ها را با هم متحد سازد.

روزنامه واشنگتن پُست، به اثر گذاری مرگ مارشال قسیم فهیم بر انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان نیز اشاره کرده است.

روزنامه واشنگتن پُست مانند روزنامه تایمز بریتانیا در یک مقاله تحلیلی می پرسد که اگر او زنده می بود، در انتخابات آینده و در انتقال سیاسی بعد از آن چه گونه نقش را بازی می کرد؟

به گفتهء روزنامه واشنگتن پُست در این هیچ کس شک نمی کند که مارشال محمد قسیم فهیم در این انتخابات از بازو و قدرت سیاسی خود کار گرفته، تاجک ها را تشویق می کرد که در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان در 5 م ماه اپریل اشتراک کنند تا در اداره آینده افغانستان موقف خود را یقینی سازند.
XS
SM
MD
LG