لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

از کشته شدن اسامه 3 سال گذشت، اما پاکستان هنوز هم خاموش است


امروز جمعه دوم ماه می میلادی مصادف با سومین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن بنیاد گذار شبکهء القاعده است. اسامه بن لادن در همین روز در سال 2011 در عملیات نیروهای خاص امریکایی در منطقهء ایبت آباد پاکستان کشته شد.

با آنکه از کشته شدن اسامه بن لادن بنیاد گذار شبکهء القاعده سه سال گذشته است، اما وزارت داخلهء افغانستان می گوید، پاکستان تا کنون وضاحت نداده است که چرا در خاک اش به بن لادن پناه داده بود.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان می گوید که کشته شدن بن لادن به شبکهء القاعده یک ضربه بود، اما به گفتهء وی با آنهم در حال حاضر اعضای این شبکه در افغانستان و منطقهء فعالیت دارند.

آقای صدیقی در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان باید به جهان و افغانستان وضاحت بدهد که چرا در یک مکان امن نزدیک به اسلام آباد به بن لادن پناه داده بود:

« شکی نیست که کشته شدن اسامه بن لادن ضربهء بزرگی به گروپ های تروریستی مثل القاعده محسوب میشه اما تا حالا مقامات و حکومت پاکستان این وضاحت را نه به دنیا و نه به افغانستان داده اند که چگونه یک رهبر بزرگ شکبهء تروریستی در ایبت آباد پاکستان در یک فضای امن زنده گی کرده و بدون شک در حملات و توطئه ها علیه مردم افغانستان آنها دخیل بوده اند. »

پاکستان قبل از این همواره گفته است که در مبارزه بر ضد تروریزم در افغانستان همکار است، اما پس از کشته شدن بن لادن در این کشور، تردید ها در مورد صداقت پاکستان در این خصوص بوجود آمد.

اسامه بن لادن بنیاد گذار شبکهء القاعده به تاریخ دوم ماه می سال 2011 در عملیات نیروهای خاص امریکایی در منطقهء ایبت آباد در نزدیک شهر اسلام آباد پاکستان کشته شد.

پس از کشته شدن بن لادن، بارک اوباما رییس جمهور امریکا هم در سخنرانی به مردم اش از کشته شدن وی خبر داد و بن لادن را قاتل هزاران فرد بی گناه خواند.

در این حال ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می گوید که اعضای شبکهء القاعده در بخش های از این کشور فعالیت دارد و از گروه طالبان و شبکهء حقانی حمایت می کند.

یک منبع معتبر ریاست امنیت ملی که خواسته نامی از وی گرفته نشود به رادیو آزدی گفت که القاعده در افراد طالبان را برای انجام حملات انتحاری و ساختن مواد انفجاری آموزش میدهد.

ریاست امنیت ملی نگفته است که در حال حاضر کی رهبری شبکهء القاعده را به دوش دارد اما می گوید که تا حالا لانه های این شبکه در وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان موجود است.

وزارت دفاع افغانستان و نیروهای آیساف از صحبت در این مورد خودداری کردند.

پس از آن که در 11 سپتمبر سال 2001 القاعده بر مراکز تجارت جهانی امریکا حمله کرد و حدود 3 هزار امریکایی در این حادثه کشته شدند، امریکا برای از بین بردن این شبکه به افغانستان آمد.

با آمدن امریکا در افغانستان رژیم 5 سالهء طالبان در این کشور سقوط کرد و در کنفرانس بن برای تشکیل حکومت موقت افغانستان یک سلسله نشست ها برگزار شد.

پس از 10 سال تلاش ها و جنگ امریکا در افغانستان اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان دریافت شد و در خانه اش کشته شد.

بن لادن پس از آن یک فرد مهم برای امریکایی ها بود که، در فبروری 1998 با صدور یک فتوا گفت، کشتن امریکایی ها، یهود ها و حتی حامیان آنها مسوولیت مسلمانان است.

پس از این فتوا بر سفارت های امریکا در کینیا و تانزانیا یک سلسله حملات صورت گرفت که در آن حدود 2 صد تن کشته شد و حدود 5 هزار تن زخمی شدند.

پس از این حملات امریکا اسامه بن لادن را در لست سیاه شامل ساخت و میلیون ها دالر انعام بخاطر گرفتاری اش تعین کرد.

برخی از آگاهان سیاسی می گویند، القاعده با کشته شدن بن لادن ضعیف نشد بلکه بمبارد های این گروه را ناتوان ساخت که توسط طیارات بی پیلوت به طور مداوم صورت گرفت.

احمد سعیدی هم به این نظر است:
« در کشتن اسامه، القاعده ضعیف نشد اما در اثر بمباردمان طیاره های بی پیلوت القاعده قوت و نیرومندی خود را که در دوران اسامه داشت حالا ندارد، یعنی ضعیف شده است. »

با کشته شدن بن لادن در پاکستان حکومت افغانستان از امریکا و جامعه جهانی خواست که عملیات نیروهای خارجی از قریه ها و دهات افغانستان به لانه های اصلی القاعده و مخالفان مسلح صورت گیرد.

اما مقامات امریکایی به این گفته های رییس جمهور کرزی توجه نکرد و هم اکنون نیز در قریه ها و دهات عملیات می کنند که منجر به کشته شدن افراد ملکی در آن می شود.

اما گفته می شود با وجود حضور 13 سالهء امریکا در افغانستان و مبارزهء این کشور علیهء تروریزم، در حال حاضرهنوز هم افغان ها از امنیت و ثبات برخوردار نیستند.

هر چند امریکا و متحدین اش مبارزهء خود را علیه مخالفان مسلح در افغانستان موفق میدانند، اما برخی از کارشناسان می گویند که این جنگ بی ثمر است زیرا لانه های اصلی مخالفین در خارج از سرحدات این کشور قرار دارد.


ژوبین احمدی
XS
SM
MD
LG