لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

امریکا گروه جماعت الدعوه را به حیث یک گروه تروریستی شناخت


وزارت خارجه امریکا گروه جماعت الدعوه را که در پاکستان فعالیت دارد به حیث یک گروه تروریستی شناخته است.

لشکر طیبه مستقر در پاکستان مسوول چندین حمله در هند دانسته می شود که در این حملات، حمله تروریستی سال 2008 در شهر ممبی نیز شامل است که در آن 166 نفر کشته شدند.

گروه جماعت الدعوه در حالی در لست ترویستان ایالات متحده شامل شده است که نیروهای ناتو و امریکایی در حال خروج از افغانستان اند و از سوی دیگر پاکستان و رقیب اش هند برای داشتن نفوذ بالای افغانستان باهم در کشمکش اند.

آژانس خبری رویترز می نویسد، نگرانی های وجود دارند که مبادا این کشمکش دو قدرت رقیب اتمی به یک جنگ علنی مبدل شود.

این دو کشور تا حال باهم سه بار جنگیده اند.

رویترز می نویسد، از گروه های تندرو مثل لشکر طیبه برای حملات مخفی در هند استفاده شده است و حکومت فعلی پاکستان وعده داده است که این مساله، تکرار نخواهد شد.

با شامل شدن جماعت الدعوه در لست تروریستان ایالات متحده، تمام ادارات و اتباع امریکایی از معامله با این گروه منع می شوند.

در اعلامیهء وزارت خارجه امریکا آمده است که لشکر طیبه در سال 2001 به حیث گروه تروریستی شناخته شده بود و از همان وقت به این سو، چندین بار تغییر نام داده و به این وسیله تلاش کرده است از تحریمات وضع شده فرار کند.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که لشکر طیبه، گروه جماعت الدعوه را به حیث یک سازمان عمدهء ایجاد کرد و ادعا دارد که در امور اسلامی، سیاسی و اجتماعی تبلیغات می کند.

وزارت خزاین امریکا در یک اعلامیه جداگانه گفته است که دو رهبر لشکر طیبه به نام های نذیر احمد چودری و محمد حسین گیل را به حیث تروریستان می شناسد و تحریمات اقتصادی را بالای آنها وضع کرده است.

ولی محمد یحیی مجاهد یک سخنگوی جماعت الدعوه به آژانس خبری رویترز گفته است، این سازمان در امور خیریه فعالیت دارد و با لشکر طیبه و تروریزم رابطه ندارد.

یحیی مجاهد گفته است، محکمه لاهور و ستره محکمه پاکستان مشکلی را در فعالیت های این گروه ندیده اند، بناً این تصمیم امریکا برای شان مهم نیست.

XS
SM
MD
LG