لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

ایران و امریکا از انتخاب صدراعظم نو عراق حمایت کردند


جمهوری اسلامی ایران که از متحدین نزدیک و حامیان صدر اعظم فعلی عراق نوری المالکی بشمار میرود از پیشنهاد شدن داکتر حیدر العابدی بحیث صدر اعظم نو عراق حمایت کرد.

رییس دارالانشای شورای عالی ملی ایران علی شمخنانی دیروز گفت قانون اساسی عراق اجازه می دهد که صدر اعظم نو این کشور توسط گروه اکثریت در پارلمان تعین شود.

مالکی از حمایت دولت شیعه ایران برخوردار بود اما مقامات ایران می گویند به نظر آنها مالکی دیگر نمی تواند کشورش را متحد نگهدارد.

شمخانی از تمام گروه های عراقی خواست که از منافع ملی دفاع کنند و نیازمندی برخورد با تهدید های خارجی را مد نظر بگیرند.

عربستان سعودی و ترکیه هم حمایت خود را از حکومت نو عراق اعلان کردند.

قبل از این رییس جمهور ایالات متحده امریکا بارک اوباما گفته بود به اساس قانون اساسی عراق این یک قدم مهم پیش از تشکیل حکومت جدید می باشد و می تواند فرقه های مختلف عراق را متحد بسازد.

به گفته رییس جمهور امریکا معاون وی جو بایدن با داکتر حیدر العابدی تلفونی صحبت کرده و مراتب تبریکات خودرا به وی رساند و از او خواست که هرچه زودتر کابینه نو را تشکیل بدهد، کابینه که همه شمول باشد و از تمام عراقی ها نماینده گی کند. ولی آقای اوباما افزود که کار صدر اعظم نو عراق آسان نخواهد بود:

" این رهبری نو یک وظیفه دشوار در پیش دارد. این رهبری باید با تشکیل یک حکومت فراگیر و برداشتن گامها برای اثبات تعهدات خود اعتماد مردم را جلب نماید. "

صدراعظم نو عراق حیدر عابدی 30 روز وقت دارد که اعضای کابینه خود را برای رای اعتماد به پارلمان این کشور پیشنهاد نماید.

مالکی که از سال 2006 به اینسو صدر اعظم عراق بود بعد از انتخابات ماه اپریل سال جاری همچون سرپرست این مقام کار می کرد زیرا او نتوانست یک حکومت فرا گیر را تشکیل نماید.

او همچنان متهم است که در جریان جنگ عراق علیه افراطگرایان بیشتر خشونت های فرقه ای را دامن زده است.

XS
SM
MD
LG