لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

امریکا پروازهای اکتشافی را بالای قلمرو سوریه آغاز کرد


قصرسفید می گوید، بارک اوباما رییس جمهور امریکا عملیات نظامی را در داخل قلمرو سوریه تصویب نکرده است و قبل از آنکه وی همچو گامی را بردارد به اطلاعات اضافی در مورد شورشیان دولت اسلامی نیاز است.

مقامات امریکایی روز دوشنبه گفتند، بارک اوباما پروازهای اکتشافی را بر قلمرو سوریه تصویب کرده است، در حالیکه یک مقام دیگر می گوید، همچو پروازها بالای قلمرو سوریه آغاز شده است.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، در اویل ماه جاری میلادی ایالات متحدهء امریکا حملات هوایی را بالای مواضع شورشیان دولت اسلامی در عراق آغاز کرد و بارک اوباما تهدیدهای را که در آن کشور متوجهء شهروندان امریکاییست و بحران انسانی را در شمال عراق اساس آن خواند.

مقامات ارشد وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می گویند، یگانه راهی که می توان تهدیدهای ناشی از شورشیان دولت اسلامی را کاملاً از بین برد، اینست که باید در داخل سوریه نیز عقب آن ها رفت.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد، بارک اوباما از مدت ها به اینسو در برابر عملیات نظامی در سوریه مقاومت می کرد، گامی می تواند ایالات متحده را داخل کشوری سازد که درگیر جنگ داخلی است. اما به نظر می رسد بعد از آنکه در هفتهء گذشته شورشیان دولت اسلامی ژورنالیست امریکایی جیمز فولی را سربریدند، نظر اوباما در این مورد تغییر کرده است.

جاش ارنست (Josh Earnest) سخنگوی قصر سفید روز دوشنبه گفت، زمانیکه به حفاظت از شهروندان ایالات متحدهء امریکا نیاز باشد، بارک اوباما به امرعملیات نظامی بدون در نظر داشت سرحدات بین المللی رضایت نشان داده است.

قبلاً نیز ایالات متحدهء امریکا پیش از آنکه نیروهای خاص امریکایی برای ماموریت نجات جیمز فولی به سوریه اعزام شوند، ماموریت اکتشافی را در آن کشور انجام داده بود. اما نیروهای خاص امریکایی نتوانستند جیمز فوالی را در محلی بیابند که تصور می شد وی در آنجا نگهداری می شود.

مقامات حکومت امریکا می گویند، نگرانی که نزد اوباما وجود دارد اینست که از بین بردن شورشیان دولت اسلامی در سوریه شاید رییس جمهور بشارالاسد را تقویت کند. جاش ارنست سخنگوی قصر سفید این نگرانی را که نزد مردم امریکا نیز وجود دارد، تصدیق کرده است.

روز دوشنبه یک مقام ارشد سوریه گفت، بدون توافق آن کشور هرنوع عملیات هوایی امریکا در سوریه یک تجاوز تلقی خواهد شد.

شورشیان دولت اسلامی از جملهء گروه های اند که می خواهند بشارالاسد را از قدرت برکنار سازند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG