لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

خالد: پاکستان یک حیله نو را براه انداخته است


عبدالهادی خالد
عبدالهادی خالد

برخی از کارشناسان امور امنیتی و نظامی افغان بدین باور اند که اعلام حمایت طالبان پاکستانی از گروه داعش می تواند تاثیرات زیاد بر پاکستان داشته باشد.

آنان می گویند که پاکستان می خواهد از این طریق به جهانیان نشان دهد که با خطر تروریزم و افراطیت مواجه است و جامعه بین المللی باید از این کشور حمایت نماید.

عبدالهادی خالد یک تن از این اگاهان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که طالبان ساخته پاکستان بوده و هر اقدام این گروه به دستور استخبارات این کشور انجام می شود.

"در این جای شک نیست که پاکستان در ساختن طالبان نقش داشته و از بنیادگرا ها علیه هند و افغانستان استفاده می کرد. حالا احتمال می رود که مبنی بر آن طالبان پاکستانی حمایت شان را از گروه داعش اعلام کردند. اشاره ای اس ای تا اینکه پاکستان جلب کمک های بین المللی را کرده باشد و کسر بودیجه را که دارند از طریق بین المللی پوره کند از اینرو پاکستان یک حیله نو را براه انداخته است."

اما آقای خالد افزود، هرگاه جنگجویان داعش به کمک طالبان پاکستانی وارد افغانستان شوند احتمال زیاد می رود که از کنترول حکومت پاکستان بیرون شده و در آن صورت این کشور بیشتر متضرر خواهد شد.

طالبان پاکستانی هفته گذشته از طرفداران شان خواستند تا با کمپاینی که در راستای ایجاد خلافت اسلامی در شرق میانه فعالیت دارد کمک نمایند.

پیش از این سخنگوی طالبان پاکستانی در پیامی خطاب به گروه داعش گفته بود که بر آنان افتخار می کنند و خود را در غم و شادی شان شریک می دانند.

در همین حال مولانا فضل الله رهبر طالبان پاکستانی در پیامی تازه که به رسانه ها فرستاده گفته است که آنان با تمام مجاهدین جهان همدردی دارند اما افزوده که تمام فعالیت های این گروه به رهبری ملا محمد عمر انجام می شود.

مولانا فضل الله گفته است که بیعت آنان با ملا عمر است و از همراهان خود خواسته است که فعالیت های شان را بر علیه اسلام آباد ادامه دهند.

عتیق الله امرخیل کارشناس نظامی افغان بدین باور است که حمایت طالبان پاکستان از گروه داعش در کوتاه مدت افغانستان را نیز متاثر خواهد کرد.

اما آقای امرخیل می گوید که حکومت جدید افغانستان برای تحکیم امنیت کشور قاطعیت لازم دارد و به هیچ گروه تروریستی اجازه ورود و مختل ساختن امنیت را نخواهد داد:

"در کوتاه مدت تاثیرات خود را به این خاطر دارد که ما مسایل مذهبی و دینی را بسیار زود قبول می کنیم. در این جا سواد کم است و مردمان هم متدین هستند بناءً زود اینرا قبول می کنند. زعیم جدید افغانستان اعلام کرده که با طالبان به مذاکره حاضراست."

خواستیم در این مورد نظر وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان را نیز داشته باشیم اما مسوولان مطبوعانی این نهاد ها از ابراز نظر در این باره خود داری کردند.

گروه داعش یا دولت اسلامی عراق و شام حدود پنج ماه قبل در عراق آغاز به فعالیت کرد از مسلمانان جهان خواست تا از آنان حمایت کنند.

هر چند جامعه جهانی در برابر این گروه مصروف جنگ است اما این گروه توانسته در زمان کوتاه مناطق زیاد عراق و سوریه را تصرف نماید و در حال حاضر در نزدیکی سرحد ترکیه با جنگجویان کرد درگیر می باشد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG