لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

"مدارس دینی نباید به مراکز فعالیت های سیاسی و افراط گرایی مبدل شود"


مشرانوجرگه افغانستان از وضعیت مدارس دینی دراین کشور ابراز نگرانی کرده میگوید اگر وزارت معارف فعالیت های مدارس دینی را تحت نظارت داشته باشد،ازتشویق شاگردان این مدارس به افراطیت جلوگیری خواهد شد.

اعضای مشرانو جرگه روز سه شنبه در جلسه عمومی این جرگه گفتند، مدارس دینی نباید به مراکز فعالیت های سیاسی وافراط گرایی مبدل شود.

سید عزیزالله الفتی نایب منشی مشرانو جرگه گفت، وزارت معارف کشور باید مدارس دینی را تحت کنترول داشته و اسناد فارغین مدارس را معتبربشمارد:

" متاسفانه دولت خودش زمینه افراطیت را در افغانستان مهیا می کند در این قسمت دولت سخت مسوول است و حتی می شود که بعد از این اسناد تحصیلی کسانیکه از خارج از کشور بدست میاورند معیارو محاسبه نشود بلکه مدارس که در داخل افغانستان از طریق علما پیش برده می شود سند شان مورد اعتبار قرار گیرد تا از جهتی تحت کنترول بیاید و از طرف دیگر زمینه ساز برای ایجاد انگیزه های افراطیت در افغانستان نباشد. "

برخی از سناتوران با اشاره به قتل یک افسر پولیس که دو روز قبل در ولسوالی قادس ولایت بادغیس توسط طالبان یکی از مدارس دینی صورت گرفت گفتند که وضعیت درمدارس دینی افغانستان بسیار نگران کننده است.

در گذشته ها نیز گزارش ها از ولایت قندز منتشر گردیده بود که دریکی از مدارس دینی آن ولایت برای دختران درکنار علوم دینی افراطیت تبلیغ شده و سخنانی در باره فواید حملات انتحاری نیز مطرح میشود.

ولی شاه نایب زاده یکتن ازاعضای مشرانو جرگه می گوید، اگر وزارت معارف فعالیت های مدارس دینی را کنترول نکند روزی خواهد رسید که به گفته وی مردم برضد طالبان دمدارس دینی نیز قیام کنند:

" ما چندین مرتبه به وزارت معارف مراجعه کردیم مدارس را که ما داریم نباید جنبه سیاسی را بگیرد آن مدارس تحت پوشش حکومت قرار بگیرد تقاضای من از مجلس اینست روی همین موضوع که خدای ناخواسته جنبه دیگر نگیرد و مردم برعلیه طالب مدرسه هم قیام نکند. "

یکی از مشکلات که درسالهای گذشته بیشترمورد بحث قرارگرفته است رفتن جوان افغان برای آموزش علوم دینی به مدارس پاکستان بوده که گفته میشود بیشترآنان به ضد حکومت افغانستان تشویق میشوند و برای آنان افراطیت آموزش داده میشود.

در همین حال وزارت معارف افغانستان با رد اینکه در مدارس دینی بجای علوم دینی مسایل افراطیت تدریس میشود میگوید، مدارس که دراین وزارت ثبت شده مورد نظارت جدی قراردارند.

محمد آصف ننگ سرپرست این وزارت به رادیو آزادی درمورد گفت:

" بصورت قطع در مدارس معارف در همین دوران گزارش داده نشده غیر از آن بشکل مبالغه آمیز بدنام کردن مدرسه و متهم کردن درست نیست هدف اگر این باشد که به یک تربیت گاه خطرناک باشد ما چنین چیزی نباشد ما این مساله را رد میکنیم. "

بگفته مقامات وزارت معارف افغانستان هم اکنون دراین کشورحدود یکهزارمدرسه دینی و 51 دارالعلوم دراین وزارت ثبت بوده که دهها هزار تن درآن به فراگیری علوم دینی می پردازند.

اما شماری از جوانان که مصروف آموزش دراین مدارس هستند، می گویند که سطح تدریس پایین بوده و به همین دلیل بیشترجوانان برای فراگیری علوم دینی به بیرون از کشوربخصوص به پاکستان میروند.

XS
SM
MD
LG