لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

کرویشیا، راه تازه برای پناهجویان جهت رسیدن به اروپای غربی


با بسته شدن مرز میان هنگری و صربیا، پناهجویان برای رسیدن به اروپای غربی، رخ به سوی کرویشیا گردانده اند.

بر اساس گزارش ها، تنها امروز ده بس حامل پناهجویان از مرز جنوبی صربیا با مقدونیه، وارد شهر سید Sid در غرب کرویشیا شدند.

در حال حاضر مرز صربیا با هنگری کاملاً به روی پناهجویان غیرقانونی بسته است.

صد ها پناهجوی غیرقانونی که بیشترین شان شهروندان سوریه، افغانستان و عراق اند، حالا برای رسیدن به اروپای غربی راهء تازه را انتخاب کرده اند.

کرویشیا، که عضو اتحادیه اروپا بوده اما عضویت شنگن را ندارد و در عین حال با دو کشور عضو در پیمان شنگن یعنی سلوینیا و هنگری هم مرز است.

خبرنگار رویترز گزارش میدهد که بیش از صد تن از پناهجویان را امروز دیده که وارد کرویشیا شدند.

به دنبال برخورد جدی هنگری که مرز هایش با صربیا را بست و دیوار محافظتی الکترونیکی را فعال ساخت، پناهجویان سرگردان، رخ به سوی کرویشیا گرداندند.

هنگری گفته که در دیوار های محافظتی اش، برق جریان خواهد داشت، بناً کسی به صورت غیرقانونی نمیتواند از صربیا وارد اینکشور شود.

سازمان عفو بین الملل این اقدام هنگری را که به زور و فشار متوسل شده، خیلی تکان دهنده خوانده است.

اما ویکتور اوربان صدراعظم هنگری میگوید: اقدام کشورش به خاطر مصونیت جامعه مسیحی نشین اروپا است و به گفته وی باید از ورود گسترده مسلمانان به این قاره جلوگیری شود.

پولیس کرویشیا میگوید: نخستین گروه از پناهجویان را که امروز وارد اینکشور شدند، ثبت و راجستر کرده است.

حالا گزینه هنگری برای پناهجویان خیلی محدود شده، اما آنها شاید از راه سلووینیا وارد دو کشور اروپای غربی یعنی اتریش و یا ایتالیا شوند.

در اتریش پولیس اینکشور از امروز محدودیت های جدی را برای کنترول مرزی با هنگری به اجرا گذاشته است.

بر اساس این اقدام تازه، از ساعت هفت صبح امروز، اسناد سرنشینان موتر ها و وسایطی که از هنگری وارد اتریش میشوند، با جدیت کنترول میشود.

هیلموت مربان سخنگوی پولیس سرحدی اتریش در منطقه مرزی بورگینلند میگوید: پاسپورت و اسناد تمامی کسانیکه از این راه رفت و آمد میکنند، بررسی میشود:

" هدف این کار و کنترول مرز همین است تا از ورود افرادی که از کشور های سومی میرسند و کنترول نمیشود، بازرسی صورت گیرد و از سوی دیگر ما میخواهیم علیه قاچاق مبارزه کنیم. این ها دو مورد قابل تمرکز برای کنترول همه است و چیزیست که ما انجامش میدهیم. "

اتریش در چند روز اخیر شاهد ورود سیل آسای پناهجویان غیرقانونی به اینکشور بوده است اما به نظر میرسد که حالا آمدن این افراد به اتریش با محدودیت های به همراه شده است.

از آغاز سال 2015 میلادی، بیش از پنج صد هزار پناهجو وارد کشور های اروپایی شده اند که اکثریت شان شهروندان سوریه، افغانستان و عراق هستند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG