لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

"غاصبین زمین های دولتی باید به ارگان های عدلی و قضایی معرفی شوند"


محمد نذیر احمدزی
محمد نذیر احمدزی

این چندمین باری است که حکومت افغانستان از آماده ساختن فهرست نام های غاصبین زمین های دولتی سخن میگوید اما تا هنوز نیز نام های آنان افشا نگردیده و در برابر شان اقدامات لازم صورت نگرفته است.

معاون دوم ولسی جرگه از رئیس جمهور غنی می خواهد که لست نام های غاصبین زمین را نشر نموده و عاملین آنرا به پنجه قانون بسپارد.

محمد نذیر احمدزی روز سه شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت حکومت باید در این مورد اقدام جدی نموده و دارایی های ملی را مصئون سازد.

وی گفت:

" ولسی جرگه می گوید برنامه رئیس جمهور یک برنامه خوب است و ما از آن حمایت می کنیم و باید هرچه عاجلتر اسامی این غاصبین زمین افشا گردیده و به ارگان های عدلی و قضایی سپرده شوند تا از حق و حقوق مردم افغانستان دفاع گردد."

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی پنجشنبه هفته گذشته حین سفر به ولایت کندز گفت شانزده هزار و پنج صد غاصب زمین شناسایی گردیده اما گفت که بخاطر اقدام در برابر آنان به زمان نیاز است.

رئیس جمهور غنی گفت که در شش ماه گذشته یک اندازه زمین در برخی از مناطق از چنگ غاصبین پس گرفته شده است.

" معضله زمین سرتاسری است شانزده هزار و پنجصد تن از غاصبین زمین تشخیص شده وقت بدهید که به صورت اساسی من بتوانم این مسأله را تصفیه کنم در تمام ولایات افغانستان در شش ماه اخیر یک قسمت قابل ملاحظه زمین برگشتانده شده و هنوز به هیچ وجه این مسأله ختم نشده است اما کار را آغاز کرده ایم."

چندی قبل اداره اراضی افغانستان گفته بود در سی و چهار ولایت افغانستان یک اعشاریه سه میلیون جریب زمین غصب گردیده بود که بیشتر آن در ولایات کابل، ننگرهار، کندهار، بلخ و هرات می باشد.

به اساس معلومات این اداره، در بین این غاصبین بزرگان قومی، اشخاص با نفوذ و همچنان افسران اردوی ملی و پولیس شامل بوده و از سوی برخی مقامات دولتی حمایت می شوند.

از سوی هم اداره عالی مبارزه با فساد اداری می گوید، با نشر فهرست غاصبین زمین چهره غاصبین به مردم آشکار و در آینده از غصب زمین ها جلوگیری خواهد شد.

سید حسین فخری رئیس این اداره در صحبت به رادیو آزادی گفت:

"من فکر میکنم که نشر چنین لست هم برای آگاهی دهی به مردم خوب است و هم همینکه که چهره بعضی از غاصبین زمین افشا می شود این هم موضوع مهم و مفید است.

در پهلوی آن من فکر می کنم که این کار در جلوگیری از غصب زمین هم کمک می کند."

در سال های گذشته نیز از غصب صدها هزار جریب زمین در افغانستان سخن زده شده است اما یکی از انتقاد ها این بوده که نام های غاصبین عمده که بگونهء از سوی برخی مقامات حمایت میشوند، افشا نشده و در برابر آنان اقدام عملی صورت نگرفته است.

گزارش: ذکیه غیاثی

XS
SM
MD
LG