لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

حکومت برای حل مشکلات ترانزیتی با پاکستان اقدام عملی نکرده است


با آنکه همواره از دریافت راه حل ها برای مشکلات ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان حرف زده می شود، اما اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که حکومت تا هنوز مشکلات موجود در این زمینه را حل نکرده است.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که هنوز هم مشکلات موجود در بندر کراچی پابرجاست و تعهد حکومت برای حل این معضل درحد حرف زدن باقی مانده است.

وی گفت:

"اقدام کرده یک مکتوب نوشته و رئیس صاحب جمهور صحبت کرده اما این همه گپ و صحبت بود و در عقب اش عمل وجود نداشته این را باید دولت جواب بدهد که چه مجبوریت دارد حکومت افغانستان که در رسانه ها در مورد حرف می زند اما در عمل حرکت ندارد."

آقای الکوزی گفت که پاکستان به شکل معمول به تجارت و انتقال اموال اش از طریق افغانستان ادامه می دهد اما از سوی حکومت این کشور کدام ممانعت صورت نگرفته است.

مدت هاست که تجار افغان از مشکلات ترانزیتی و تجارتی در بندر کراچی و واگه شکایت دارند اما جهت حل آن بگفته تجار افغان اقدام لازم صورت نگرفته است.

در حال حاضر صادرات اموال تجار افغان از طریق پاکستان کاهش چشمگیری یافته و انتقال کالا های تجارتی بیشتر از طریق بندر عباس، آقینه و بندر حیرتان صورت می گیرد.

به اساس امضای تفاهمنامه اپتا تجار افغان اموال تجارتی خود را از طریق بنادر کراچی و واگه و تجار پاکستانی می‌توانستند اموال تجارتی خود را از مسیر افغانستان به کشورهای آسیایی میانه انتقال دهد.

این تفاهمنامه در سال ۲۰۱۰ میلادی میان افغانستان و پاکستان برای مدت پنج سال به امضا رسید اما اکنون معیاد آن به پایان رسیده است.

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند که حکومت پاکستان برای تمدید تفاهمنامه اپتا حاضر به گفتگو با حکومت این کشور نیست.

به گفته این مسئولین پاکستان به دلیل مشکلات سیاسی که با افغانستان دارد به حل مشکلات تجارتی میان هر دو کشور توجه نمی‌کند.

در این حال مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که حکومت در مورد ایجاد سهولت ها برای تجار افغان، پیشرفت های چشمگیری داشته است.

وی گفت:

"مشکل که تجار ما شکایت داشتند. مبنی بر این که از طریق بندر واگه میوه های ما به هندوستان نمی رسد این مشکل حل شد و بیبنید این خودش حل مشکل است که حکومت افغانستان اقدام کرده در مقایسه به ۵ یا ۶ سال قبل بیش از ۸۰ درصد مشکلات ما با ترانزیت که با پاکستان داریم حل شده. الحاق افغانستان در سازمان تجارت جهانی خودش نوید است بخاطر حل مشکلات ترانزیتی با تمام کشور های عضو این سازمان و این همه تلاش های حکومت بوده است."

این در حالیست که قبلاً حکومت افغانستان پس از کسب عضویت سازمان تجارت بین المللی گفته است هرگاه مشکلات موجود در راستای ترانزیت با کشورهای منطقه حل نگردد به این سازمان شکایت خواهد کرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG