لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

رهبر منطقه خودمختار کُردستان عراق خواستار یک همه پرسی شده است


رهبر منطقهء خودمختار کُردستان عراق خواستار برگزاری یک همه پرسی در این منطقه شده و گفته است، سرحدات ملی که از یک قرن بدینسو منطقه کُردستان را جدا ساخته اند یک اشتباه بزرگ است.

مسعود بارزانی در یک پیام که در صحفه انترنتی اش نشر شده، گفته است: وقت آن رسیده و وضعیت نیز در حال حاضر برای مردم مناسب است تا از طریق همه پرسی در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی افزده است که همه پرسی به معنی اعلام استقلال نبوده بلکه روشن ساختن نظریه مردم در مورد استقلال و رهبری سیاسی کُرد ها برای اجرای اراده مردم در زمان و شرایط مناسب است.

با وجود مشکلات اقتصادی بخاطر کاهش قیمت نفت، دستاورد های کُرد ها در مبارزه با گروه دولت اسلامی یا داعش در سال گذشته، آروزی گرفتن استقلال را در میان کُرد های عراق زنده کرد.

ساخت یک پایپ لاین برای انتقال نفت، و صادرات نفت بگونه مستقل به ترکیه از سوی کُرد ها روابط این منطقه با دولت مرکزی بغداد را به تیرگی کشانید.

اما کاهش جهانی قیمت نفت این منطقه را با ورشکستگی روبرو ساخته و ممکن هر اقدام بسوی استقلال مخالفت ها نه تنها در بغداد بلکه در انقره و حتی واشنگتن را نیز برانگیزد.

مسعود بارزانی بدین باور است که سرحدات ملی که یک قرن پیش باعث ایجاد تقسیم کُرد ها در ترکیه، عراق، سوریه و ایران شد، یک اشتباهء بزرگ بود که بی ثباتی، جنگ و مشکلات را ببار آورد.

آقای بارزانی می گوید: " منطقه ما شاهد حوادث زیاد بوده که از سوی کُرد ها صورت نگرفته است. "

به گفته وی، کُرد ها تنها قربانی این همه حوادث شده اند در حالیکه دیگران جنگ در منطقه را به ارمغان آورده اند.

با آنکه رهبر منطقه خودمختار کُردستان از تاریخ برگزاری همه پرسی چیزی نگفته است اما رسانه ها گزارش داده اند که مسعود بارزانی خواهان برگزاری همه پرسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا است.

برخی آگاهان هدف پیام تازه مسعود بارزانی را منحرف کردن توجه از مشکلات سیاسی اش خوانده اند.

XS
SM
MD
LG