لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

با وصف جنگ ها در یمن، مهاجرت از این کشور خیلی کم است


نسیمه ال وزبی (Nisma al-Ozebi) و خلود العباسی (Kholood al-Absi) دو زن جوان اند که در شهر های عدن و صنعا در یمن زنده گی می کنند که در اثر جنگ ها تخریب شده است.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، آنها می دانند که در جملهء افراد نسبتاً خوش چانسی اند که گرسنگی نمی کشند، خانه هایشان تخریب نشده است و از بمباردمان و گلوله باری ها جان به سلامت برده اند.

نسیمه ال وزبی بیست و یکساله که محصل انجنیری در شهر بندری عدن است می گوید:

"من نمی خواهم زنده گی ام را به خاطر یک رویا از دست بدهم."

نسیمه ال وزبی در مورد پذیرفتن یک بورسیهء که در حقیقت پاسپورت مسافرت وی به اروپاست نیز متردد بوده، می گوید:

"من نمی خواهم یمن را ترک گفته و به حیث یک مهاجر زنده گی کنم."

بعد از آنکه ایتلاف به رهبری عربستان سعودی حملات را در یمن آغاز کرد، منازعات در این کشور شدت یافته است.

آژانس خبری رویترز در مورد یک زن دیگر یمنی خلود العباسی (Kholood al-Absi) می نویسد که بیست و هفت سال دارد و در شهر صنعا زنده گی می کند.وی در یک شرکت خدمات نفتی کار می کرد و در اواخر سال گذشتهء میلادی کارش را از دست داد.

خلود العباسی می گوید:

"احساس می شود که مرگ در هر قدم در کمین نشسته است. از هوا طیارات عربستان سعودی، در زمین حوثی ها، موترهای بمب گزاری شده، انفجارات و برخوردها مرگ را به ارمغان می آورند، احساس می کنی که زنده گی یمنی های خیلی کم بهاست."

خلود العباسی در یک تماس تلیفونی به آژانس خبری رویترز گفته است:
"من پاسپورت با اعتبار در اختیار دارم و آمادهء رفتن هستم."

اما وی اعتراف می کند که این یک رویاست و فامیلش هرگز اجازهء رفتن را برایش نخواهد داد. علاوه بر آن خلود العباسی با ابراز اینکه ازدحام کشتی های مملو از مهاجر را در جیبوتی حتی تصور هم نمی تواند، با خنده می گوید:
"خیلی خطرناک است، من فکر می کنم که مرگ در خانه برایم خیلی بهتر از مرگ در مهاجرت است."

تا کنون حدود 170 هزار تن یمن را ترک کرده اند و به جیبوتی، ایتوپیا، سومالیا و سودان رفته اند که اکثر آنها یمنی نبوده، مهاجران عودت کننده و سایر خارجی ها بوده اند. سازمان ملل متحد تخمین می کند که در سال جاری 167 هزار تن یمن را ترک خواهند کرد.

براساس این تخمین ملل متحد، تا اکنون حدود شش هزار تن در اثر منازعات در یمن کشته شده اند و از هر پنج یمنی چهار تن آنها به مساعدت های بشری نیاز دارند. 320 هزار کودک زیر سن پنج سال با سوءتغدی مواجه اند و 2.4 ملیون تن در یمن از مناطق اصلی شان بی جا شده اند.

XS
SM
MD
LG