لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

دریای هلمند هنوز هم منبع تسکین می باشد


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "در حالی که افغانستان از سوی طالبان تهدید می شود، دریای هلمند هنوز هم منبع تسکین می باشد."

خبرنگار روزنامه تایمز که اخیراً به ولایت هلمند رفته و با یک پروفیسر و همتایانش در کرانه رود هلمند ماهی خورده است می نویسد این افراد با رسیدن به کنار دریا که آب آن به آرمی جریان دارد پتو های خود را هموار کردند، و چای بزودی آماده شد.

نویسنده بعد با همین گروه به یک رستوران ماهی که به تازه گی در کنار رود هلمند خارج از شهر لشکرگاه ساخته شده است رفته اند. به نوشته روزنامه ولایت هلمند که امروز یکی از مراکز مهم طالبان بشمار میرود چهار دهه قبل بنام امریکای کوچک یاد میشد و میدان های تنیس و رستورانهای مجلل در آن وجود داشت که خارجی ها و افغانهای خارج دیده به آنها میرفتند و تمام خانه های آن بشکل امریکایی در کنار دریای هلمند ساخته شده بود. در وقت غروب آفتاب کسانی که در این خانه ها زندگی می کردند به چمنهای خود بیرون میشدند که آخرین اشعه آفتاب را در آب دریا که جریان داشت تماشا کنند.

به نوشته نویسنده مقاله در روزنامه نیویارک تایمز استادان که در این میله با وی رفته بودند، بخواندن اشعار شروع کرده و همه یادی از گذشته داشتند. یک تن از اینها با حسرت سخن گفته و اظهار داشت آرزو دارد یکبار دیگر هلمند را در تصویر قدیمی آن ببیند که یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین شهر های افغانستان بود.

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "مهاجرین افغان از کابوس اروپا به وطن برمی گردند." روزنامه به برگشت داوطلبانه اولین گروه هزار نفری مهاجرین افغان از آلمان به کابل اشاره نموده می نویسد که این گروه در میدان هوایی کابل با این شعار که به وطن خوش آمدید و افغانستان به شما نیاز دارد استقبال شدند.

به نوشته روزنامه در مقایسه با 178 هزار مهاجر افغان که در یک سال گذشته به کشورهای اروپایی رسیده اند این تعداد خیلی کم می باشد، اما نه تنها افغانها بلکه مهاجرین کشورهای دیگر مانند عراق و سوریه هم در مورد بودن در اروپا تجدید نظر می کنند.

روزنامه می نویسد یکی از این مهاجرین افغان بنام غفور که برای رفتن به آلمان 5 هزار پوند مصرف کرده بود تا به کشورهای اتحادیه اروپا برسد اکنون در باره این تصمیم خود نا مطمین است.

روزانه 3 هزار افغان کشورشان را ترک می کنند اما اکثریت آنها در خاک ایران بازداشت شده و دوباره رد مرز می شوند. در یک سال گذشته بیش از 544 هزار افغان یا اختیاری و یا هم تحت فشار ایران را ترک کرده و به افغانستان برگشته اند.

روزنامه می افزاید برای بسیار افغانها بدترین بخش سفر به اروپا فاصله بین ایران و ترکیه می باشد و در نهایت وقتی که به اروپا هم می رسند آنچیزی که تصور می کنند، در انتظار آنها نیست و تازه مشکلات آنها شروع می شود.

XS
SM
MD
LG