لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

"سیستم عدلی افغانستان در بررسی قضیه قتل فرخنده ناکام بوده است"


دیده بان حقوق بشر امروز (پنجشنبه) سیستم عدلی افغانستان را به سبب قضیه فرخنده مورد انتقاد شدید قرار داده گفت "این سیستم با کاهش مجازات مرتکبین قتل فرخنده، در کارش کاملاً ناکام بوده است."

فرخنده دختر جوان افغان سال گذشته در حویلی زیارت شاه دو شمشیره بعد از آن مورد حمله وحشیانه قرار گرفت که یکی از مردان همین گروه وی را متهم به سوزاندن نسخۀ از قران کریم کرد، اتهامی که بعداً معلوم شد، نادرست بود.

این قتل ظالمانه تمام افغانستان را در شوک و سوگ نشانیده و منتج به تقاضا ها برای ورود اصلاحات در سیستم قضایی افغانستان شد که از دیر به اینسو مملو از فساد و بی کفایتی ها بوده است.

در آغاز 4 مرد به اتهام قتل فرخنده محکوم به اعدام شدند و نه تن دیگر به زندان طولانی مدت محکوم شدند.

ولی ستره محکمه افغانستان هفته گذشته، خواست محکمۀ استیناف را که خواهان کاهش مجازات برای تمام محکومین بود، تائید کرد.

مجازاتی سه تنی که محکوم به اعدام شده بودند به 20 سال قید کاهش یافت و فرد چهارمی به 10 سال زندان محکوم شد. تخفیف در مجازات نُه تن دیگر که به حبس طولانی محکوم شده بودند نیز صورت گرفت.

فیصلۀ ستره محکمه در قضیۀ قتل فرخنده در صحنه ملی نیز مورد انتقادات شدید فعالین حقوق بشر و جامعه مدنی قرار گرفته است.

ثریا صبحرنگ مسئول بخش زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید:

"فیصله های محکمه استیناف را پذیرفته اند که این مسئله باعث نارضایتی همه شده است و ما به هیچ عنوان با این فیصله ها راضی نیستیم. ما خواهان بررسی دوباره این قضیه هستیم. ما می خواهیم مقام محترم ستره محکمه از صلاحیتی که دارد استفاده نموده و این قضیه را مورد بررسی مجدد قرار بدهد."

لیا غضنفر جواد یکی از فعالان مدنی افغان نیز عدم رضایت اش را در مورد فیصلۀ محکمه ابراز داشته می گوید، این تصمیم در حضور وکلای صورت نگرفته است که از سوی جامعه مدنی برای این قضیه تعیین شده بودند.

وی گفت:

"من منحیث یک فعال زن می گویم که این فیصله محکمه عادلانه نبوده است و جامعه مدنی از آن راضی نیست. اول این فیصله باید علنی می شد. این تصمیم نه در حضور جامعه مدنی صورت گرفته است و نه هم در حضور 5 وکیلی که جامعه مدنی برای این قضیه تعیین کرده بود."

در این حال رولا غنی همسر رئیس جمهور افغانستان اطمینان داده است که ستره محکمه روی فیصلۀ اخیر غور خواهد کرد.

وی به روز چهارشنبه در محفلی که به مناسبت روز زن در کابل دایر شده بود گفت:

"من میفهمم که سالگرۀ شهادت شهید فرخنده چند روز بعد است. من می خواهم اطمینان بدهم که ستره محکمه بسیار جدی روی این موضوع کار می کند و تصمیمی که از سوی محکمه استیناف گرفته شده است را، مورد غور قرار می دهد."

تصاویری که توسط تلیفون های موبایل گرفته شده بودند نشان می دهند که فرخنده بعد از آنکه متهم به سوزاندن قران شد، مورد لت کوب شدید قرار گرفته، با تخته چوب ها لت و کوب می شود، از بام زیارت پایان انداخته میشود، بعد یک موتری بالایش رانده می شود و سپس در دریای کابل سوزانده می شود.

مجیب الله برادر فرخنده در صحبت با رادیو آزادی در پاسخ به این سوال که کدام مجازات به مرتکبین قتل فرخنده می تواند مرهمی را روی زخم این خانواده بگذارد می گوید مجازات مرتکبین دردی خانواده اش را دوا کرده نمی تواند، اما تأثیر مثبتی را در یک جامعه انسانی در بر خواهد داشت.

وی گفت:

"می گویند خون به خون شسته نمی شود، این یک مقوله بزرگ است. مجازات درد را دوا کرده نمی تواند. اما مجازات عاملین قضیه که در آن عدالت تأمین شود، موجب می شود که در آینده همان جرم در یک جامعه انسانی کاهش پیدا بکند."

وحشت و نحوۀ برخورد ظالمانه با فرخنده دو روز قبل از نوروز سال گذشته نه تنها وحشت، تحیر و حس انزجار را در افغانها در نقاط مختلف افغانستان و جهان ایجاد کرد و نوروز هر افغان را با احساس غمگینی از ناامیدی آغاز کرد، بلکه عکس العمل های جدی بین المللی را هم در بر داشت.

XS
SM
MD
LG