لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

با مدیریت و ذخیرۀ آب، میتوان جلو بحران بی آبی را گرفت


می گویند آب عنصر مهم زنده گی است، پس تأمین و مدیریت آب به مفهوم حفظ زنده گی و استفاده گسترده از خاک است.

روی همین دلیل همه ساله در جهان از جمله افغانستان نیز با تجلیل از روز جهانی آب، تلاش می شود روی اهمیت آن بحث های زیاد صورت گیرد.

اما علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان روز سه شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی آب گفت که در حال حاضر مشکلات جدی دامنگیر این کشور از بابت مدیریت و ذخیره آب شده است:

"به مرور زمان نیاز های مصرف آب با توجه به گسترش و سطح رفاه مردم روز به روز زیادتر است لحظۀ می رسد که منابع آبی ما قطعاً پاسخگوی نیاز های موجود در جامعه نمی باشد، در این نکته که بحران به وجود میاید رسالت ما اینست که از طریق مدیریت منابع کاری انجام دهیم که همین نکته را به تأخیر اندازیم."

آقای عثمانی گفت که آب عنصر توسعه زراعتی، صنعتی و صحی است اما آنان با چالش عدم مدیریت ملی آب مواجه اند و در این عرصه نقش مدیریت محلی بسیار اندک است.

وی همچنان گفت که منابع آب و منابع مصرف آب باید نزدیک هم باشند زیرا انتقال آب از راه دور پُر هزینه و دارای اثرات ناگوار محیطی می باشد.

این در حالیست که رئیس جمهور اشرف غنی در روز میله دهقان و نمایشگاه محصولات زراعتی بر تقسیم غیر عادلانه آب در کشور انتقاد کرده تأکید نمود که تقسیمات آب باید عادلانه باشد.

آقای غنی گفت، اگر آب افغانستان مهار شده و عادلانه تقسیم گردد، بر علاوه افزایش محصولات زراعتی، زمینه برای آینده بهتر افغان ها نیز فراهم می گردد.

در این میان اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان می گوید که به طور اوسط ۴۵ درصد آب های موجود کشور در کانال ها ضایع می شود.

آقای ضمیر گفت که ۹.۶ میلیون هکتار زمین در افغانستان قابل زرع است که از این میان ۵.۵ میلیون هکتار آن ظرفیت آبیاری را دارد اما در حال حاضر تنها ۲.۱ میلیون هکتار آن آبیاری می شود.

اسدالله ضمیر
اسدالله ضمیر

وی گفت:

"زیربنا های تخریب شده و یا استفاده غیر مؤثر از آب باعث ضایع شدن آب موجود در شبکه های آبیاری و همچنان در داخل مزرعه می باشد به طور اوسط ۴۵ درصد آب موجود در کانال ها و در جوی های آبیاری از زمانیکه آب از سر بند حرکت می کند به مزرعه می رسد ضایع می شود و در عین حال هفتاد درصد محصولات زراعتی ما از زمین های آبیاری بدست میاید."

از روز جهانی آب در افغانستان در حالی تجلیل می شود که بر اساس گزارش ها هنوز هم افغان ها در برخی مناطق دور افتاده کشور به آب لازم دسترسی ندارند.

پیش از این آگاهان بارها گفته اند که اکنون بیشتر آب های زیر زمینی افغانستان آلوده و همچنان کاهش یافته و از مردم می خواهند که باید از حفر چاه های عمیق خودسر خودداری کنند تا در سال های آینده با کمبود جدی آب روبرو نشوند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG