لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

"استعفای پیهم برخی مقام‌های افغان زنگ خطر برای حکومت است"


برخی از وکلای مردم در ولسی جرگه افغانستان با ابراز نگرانی از چگونگی استعفای شماری از مقام های حکومت با جدیت روی مشخص شدن عوامل آن تأکید کردند.

غلام حسین ناصری یکی از این وکلا در نشست عمومی روز چهارشنبه این جرگه گفت، کنار رفتن مقام ها به این شکل یک زنگ خطر است و می‌تواند افغانستان را به یک بحران عمیق بکشاند.

وی گفت، این مسئله یکی از چالش‌ها در برابر حکومت وحدت ملی است و مردم باید در جریان چگونگی استعفای این مقام ها قرار بگیرند.

وی گفت:

"این مسئله متأسفانه یک زنگ خطر است، ترس و هراس از این وجود دارد که ستون پنجم در همکاری با پاکستان تلاش کند تا ریشه حکومت وحدت ملی را از بیخ برکند که اگر چنین توطئه باشد افغانستان به سوی یک بحران بسیار عمیق خواهد رفت بناءً وکلا باید از مقامات محترم علت اساسی استعفای شان را بپرسند که این فوق العاده جای نگرانی است."

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اخیراً احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، نورالحق علومی وزیر داخله و رحمت الله نبیل رئیس امنیت ملی از سمت‌های شان کنار رفتند.

همچنان گزارش‌های از استعفای داوود شاه صبا وزیر معادن و پترولیم، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ و چند مقام دیگر در سطح ولایات به نشر رسیده اما ریاست جمهوری این گزارش‌ها را تائید نکرده است.

گفته می‌شود که این مقام‌ها بنابر برخی فشارهای موجود از سمت‌های شان کنار رفته‌اند.

نورالحق علومی وزیر پیشین داخله پس از کنار رفتن اش با انتشار یادداشتی گفته است که در جریان وظیفه از سوی برخی از سیاسیون تحت فشار و مطالبات غیر قانونی قرار داشته و حمایت لازم را از سوی رهبری دولت احساس نکرده است.

پس از وی رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی نیز در صفحه رسمی‌اش سیاست حکومت در برابر پاکستان را مورد انتقاد قرارداد.

اما برخی از مقام‌های کنار رفته موجودیت فشارها را رد کرده‌اند و رئیس پیشین کمیسیون انتخابات گفته است که بخاطر تأمین منافع ملی از سمت‌اش کنار رفته است.

در این میان برخی دیگری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که واضح شدن دلایل استعفای مقام‌های حکومتیبخاطر لازمی است که اگر آنان مجرم باشند باید به څارنوالی معرفی شوند.

مخدوم محب الله فرقانی یکی از این وکلا در مورد گفت:

"کسانی که استعفا می‌کنند باید در محضر عام دلیل آن را بیان کنند کسی که بخاطر کم کاری استعفا می‎کند و یا کسی که بخاطر دست داشتن در فساد کنار می‌رود از آنان کسی نمی‎پرسد، خواهش می‌کنیم کسانی که استعفا می‌کنند و مرتکب جرم شده‌اند باید به څارنوالی معرفی شوند."

تلاش کردیم تا در مورد علت و چگونگی استعفای برخی مقام‌ها پاسخ حکومت را داشته باشیم، اما آنان از ابراز نظر در این مورد خود داری کردند.

این در حالیست که حدود دو ماه قبل رئیس اداره ملی استخبارات امریکا گفته که همگرایی سیاسی در افغانستان در حال نزول است و حکومت این کشور با آزمون های جدی مواجه است.

از سوی هم شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که عدم همکاری رهبری حکومت، فشار زورمندان و خواست‌های خلاف قانون از سوی برخی حلقات قدرتمند، سبب شده تا برخی وزرا و روساء از سمت‌های شان کنار بروند.

محمد اسحاق اتمر یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر این سلسله ادامه یابد اعتبار بین‌المللی افغانستان تضعیف شده و باور مردم نسبت به حکومت بیشتر کاهش خواهد یافت.

وی گفت:

"به باور من، یگانه دلیل اش عدم همکاری رهبری دولت، فشار زورمندان، جنگ سالاران و تنظیم‌های جهادی،خواسته‌های نامشروع قدرتمندان سبب شده تا آنان از وظایف شان استعفا بدهند، اگر این سلسله دوام یابد عواقب آن برای حکومت وحدت ملی بسیار خطرناک خواهد بود."

این در حالیست که نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان به تازه گی گفته است که این کشور در سال جاری میلادی در یک فضای تقسیم شده سیاسی که روز به روز فاصله در آن بیشتر می‌شود، قرار دارد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG