لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

مینه پال: علمای پاکستان طالبان را به صلح تشویق کنند نه جنگ


حکومت افغانستان از علمای دینی پاکستان می‌خواهد تا از شعله ور ساختن آتش جنگ در افغانستان دست بکشند.

مسئولان حکومتی می‌گویند که مردم افغانستان و پاکستان همواره قربانی جنگ های تروریستی بوده و اکنون باید بجای حمایت از آن گروه‌های تروریستی، بر علیه آنان مبارزه کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی از علمای پاکستانی خواست تا بجای حمایت از عملکردهای تروریستی طالبان، آنان را برای صلح تشویق کند.

وی گفت:

"اظهارات یوسف شاه رهبر جمعیت علمای پاکستان به گونه آشکار برخلاف امر الهی است، نظام افغانستان یک نظام مشروع بوده و همه علما و مردم به حمایت آن ایستاده‌اند، خواست ما از ملاهای پاکستانی این است که آنان در منطقه برای صلح صدا بلند کرده و به آن تلاش کنند، تروریزم تنها از افغان‌ها قربانی نمی‌گیرد بلکه آنان هم قربانی هستند."

مینه پال: دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
مینه پال: دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که روز پنجشنبه مولانا یوسف شاه رهبر جمعیت العلمای خیبرپشتونخواه پاکستان در نشست گقتگوهای تحفظ اسلام گفته است که آنان از طالبان افغانی حمایت می‌کنند و به این کار می‌بالند.

به قول یک روزنامه پاکستانی وی در این نشست گفته است که به زودی همه قوت‌های مذهبی با هم یکجا شده و برای تأمین امنیت اسلام در برابر قوت‌های غربی مبارزه خواهند کرد.

پیش از این سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در یک نشست در امریکا گفته است که سران طالبان در پاکستان بود و باش دارند و حکومت پاکستان در میان آنان نفوذ گسترده دارد.

این در حالیست که پاکستان منحیث یک عضو گروه چهار جانبه صلح، بعد از چندین نشست به راه اندازی نشست رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در اولین هفته ماه مارچ تعهد کرد، اما اکنون بیش از یک ماه می‌گذرد و این تعهد عملی نشده است.

قبل از این برخی از مقامات افغان گفته‌اند که صلح دایمی در افغانستان وابسته به برقراری صلح میان افغانستان و پاکستان است و نیاز است تا مسایل حل ناشده میان این دو کشور رفع گردد.

در عین حال احمد سعیدی یک تن از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که خواستن صلح از طریق پاکستان یک حماقت بیش نیست.

وی از حکومت می‌خواهد که در برابر این اظهارات به گونه جدی از خود عکس العمل نشان داده و پاکستان را وادار به پاسخ دادن در این راستا بسازد.

آقای سعیدی در ادامه افزود:

"ما متأسفانه یک حکومت بی کفایت داریم که فقط با یک ابلاغیه اکتفا می‌کند، باید عکس العمل جدی از خود نشان دهد و از حکومت پاکستان بخواهد که چرا و تا چه وقت این حرکت های غیر بشری را انجام می‌دهد، ما باید به خود به باور خود اتکا کنیم نه به پاکستان."

احمدی سعیدی: خواستن صلح از طریق پاکستان یک حماقت بیش نیست
احمدی سعیدی: خواستن صلح از طریق پاکستان یک حماقت بیش نیست

آقای سعیدی از حکومت می‌خواهد تا دیگر به تعهدات پاکستان باور نکرده و خود برای آوردن صلح و ثبات در کشور تلاش کند.

در حالیکه حکومت افغانستان از یک سو برای مبارزه علیه گروه‌های تروریستی در کشور برنامه‌های جدید را طرح ریزی می‌کند، از طرف دیگر از گفتگوهای صلح نیز ناامید نیست.

حکومت افغانستان می‌گوید که از هر آن اقدام که منجر به تأمین صلح در این کشور شود استقبال می‌کند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG