لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

فعالان مدنی: به مشکلات افغان‌ها در مرز‌های اروپا رسیدگی شود


هزاران مهاجر افغان هنوز هم در مرز‌های یونان و مقدونیه در وضعیت بد و حالت بی‌سرنوشتی روز‌های شانرا سپری می کنند و می کوشند به اروپا برسند.

فعالان مدنی در کابل نیز در این زمینه خاموش نه نشسته اند و به عدالت خواهی‌شان برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغان در مرز‌های اروپا ادامه میدهند.

عبدالقیوم نادری رئیس نهاد مدنی تحت نام نگرش نو به روز پنج شنبه در نشست خبری در کابل، برخورد دوگانه با مهاجرین افغان را خلاف ارزش‌های بشری خوانده و خواستار توجه بی‌درنگ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان شد:

" از کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد، سازمان عفو بین املل، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا درخواست می کنیم که بالای کشور‌های اتحادیه اروپا فشار بی آورند که در مورد مهاجرین افغان تغییر رویه داده و به مشکلات‌شان رسیدگی کرده زمینه پذیرش شانرا در این کشور‌ها مهیا سازد. "

بر بنیاد معلومات حکومت افغانستان، در سال گذشته میلادی حدود ۲۵۰ هزار افغان کشور را به قصد اروپا ترک گفته اند.

پیش از این اتحادیه اروپا گفته است که ۸۰ هزار افغان را به وطن‌شان دوباره می فرستند.

اما بدنبال آن حکومت افغانستان اعلام کرد به هیچ طیاره حامل پناهجویان افغان از اروپا اجازه نشست داده نمی شود.

پیش از این مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفته اند که حکومت تلاش دارد تا قبل از نشست بروکسل با اتحادیه اروپا و برخی کشور‌های اروپایی در مورد حل مشکلات پناهجویان افغان به یک تفاهم واضح برسد.

در همین حال حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت میگوید که انان از کشور‌های اروپایی خواسته اند که درخواستی‌های پناهجویان افغان را بگونه انفرادی بررسی کرده واز اخراج دسته جمعی آنان خود داری کنند.

آقای میاخیل به رادیو آزادی گفت که با کشور‌های اروپایی در حال مذاکره اند تا در صورت برگشت داوطلبانه افغان‌ها از اروپا شرایط و امکانات بهتر برای‌شان فراهم شود:

" در این تفاهمنامه‌ها مسئله مهم که چگونه افغانستان و کشور‌های میزبان بتواند زمینه برگشت داوطلبانه پناهجویان را فراهم کند برنامه‌های تشویقی براه انداخته شود و همچنان شرایط و امکانات برای‌شان مساعد شود. "

خواستیم در این مورد نظر مسئولان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان را نیز داشته باشیم اما آنان به تماس‌های ما جواب ندادند.

اما جورج اکوت معاون عملیاتی کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین به روز یکشنبه در سفر‌اش به کابل از جامعه جهانی انتقاد کرده و گفته بود که آنان برای حل مشکلات پناهجویان افغان جدی نیست.

آقای اکوت همچنان از حکومت افغانستان خواسته است که برای اتباع‌اش شرایط لازم را در داخل کشور فراهم کند در غیر آن به گفته وی روند فرار افغان‌ها از افغانستان ادامه خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG