لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

بیشترین فشار بالای رسانه ها در شرق میانه و ترکیه وارد شده است


نهاد حامی آزادی بیان، فریدم هاوس که در واشنگتن مستقر است در گزارشی که روز چهارشنبه نشر شد می نویسد، در سال گذشته میلادی بیشترین فشار بالای رسانه ها در شرق میانه و ترکیه وارد شده است.

حکومت ها و افراد مسلح خبرنگاران را مجبور ساخته اند که بی طرف باقی نمانند و فضای را به وجود آورده بودند که خبرنگاران را یا در زمره افراد خود و یا در جمع مخالفان می شمردند.

به نوشتهء فریدم هاوس سطح آزادی مطبوعات در سال گذشته آنقدر کاهش داشت که در ده سال گذشته نظیر آن دیده نشده است.

براساس این گزارش در سال گذشته بیشترین خبرنگاران در سوریه کشته شده اند.

فریدم هاوس می گوید، چهارده خبرنگار در سوریه و سه خبرنگار سوریای در ترکیه ظاهراً از سوی شورشیان دولت اسلامی کشته شدند.

حکومت ترکیه برای افزایش فشار بالای رسانه از تهدید های واقعی و مجازی استفاده کرده است.

در این گزارش روسیه مبتکر تبلیغات و پروپاگند جدید دولتی خوانده شده است که تلاش می کند رسانه های کشورهای همسایه مانند اوکرایین، مولدوا، کشورهای بالتیک و آسیای مرکزی را تحت کنترول خود درآورد.

هلن اگیکیان Elen Aghekyan)) کارشناس نهاد فریدوم هاوس در مورد این گزارش در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" ما کشورهای زیاد را دیدیم که با این دشواری مواجه بودند که با اطلاعاتی چگونه برخورد کنند که ظاهراً مانند خبر بوده، اما برخی اوقات انگیزهء سیاسی دارند. "

به گفتهء هلن اگیکیان اینگونه موارد در کشورهای لاتویا، لیتوانیا و مولدوا دیده شده است.

در گزارش فریدوم هاوس گفته می شود که حکومت روسیه با پخش اخبار نادرست در مورد مداخلهء نظامی روسیه در سوریه، توجه را از اوکرایین به مداخلهء نظامی معطوف ساخت که آن را بزرگترین قهرمانی پوتین می خواند.

هلن اگیکیان Elen Aghekyan)) کارشناس نهاد فریدوم هاوس با ابراز اینکه در برخی کشورهای آسیای میانه در سال گذشته در زمینهء آزادی رسانه تغییر زیاد به میان نیامده است، می گوید:

" در برخی کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان سال ها می شود کدام تغییر به وجود نیامده است، محیط خیلی بسته است. در سایر کشورها مانند تاجکستان ما در کنار سرکوب احزاب اسلامی، سرکوب آزادی بیان را نیز شاهد بودیم. "

از جملهء ده کشوری که در آن بیشترین فشار بالای رسانه ها وارد شده است، رادیو آزادی برای پنج کشور آن بلاروس، ایران، ازبکستان، ترکمنستان و شبه جزیرهء کریمیا نشرات دارد.

بر اساس گزارش فریدوم هاوس در سال گذشتهء میلادی در برخی کشورهای اروپایی مانند پولند و صربیا نیز آزادی رسانه کاهش داشت و بیشترین فشار بالای رسانه ها در کوریای شمالی وارد شده است.

XS
SM
MD
LG