لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

نامزدان وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی رأی اعتماد خواهند گرفت؟


محمد معصوم ستانکزی و عبدالله خان نامزدان وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی افغانستان
محمد معصوم ستانکزی و عبدالله خان نامزدان وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی افغانستان

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان بار دیگر از حکومت می‌خواهد تا هر چی زودتر نامزدان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی را برای اخذ رأی اعتماد به این جرگه معرفی کند.

به دنبال معرفی عبدالله خان ومعصوم استانکزی به عنوان سرپرستان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی از سوی رئیس جمهور، ولسی جرگه افغانستان از حکومت میخواهد تا هرچی زودترآنان را برای بدست آوردن رای اعتماد به این جرگه معرفی کند.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر اینکه باید به ادامه کار سرپرستان در نهادهای حکومتی نقطه پایان گذاشته شود گفت، امیدوار اند با توجه به وضعیت امنیتی در این کشور این دو نامزد از سوی ولسی جرگه رأی اعتماد بدست آورند.

هر چی زودتر معرفی شوند و بروند به طرف رأی گرفتن.
هر چی زودتر معرفی شوند و بروند به طرف رأی گرفتن.

آقای انعامی می‌گوید:

"ما می‌خواهیم که آنها هر چی زودتر معرفی شوند و بروند به طرف رأی گرفتن. اما با نظرداشت اوضاع و شرایط کشور بخصوص وضعیت بد امنیتی ایجاب می‎کند که در مورد شورای ملی یک تصمیم خوب بگیرید."

رئیس جمهور اشرف غنی پنجشنبه هفته گذشته جنرال عبدالله خان رئیس ارکان ستر درستیز وزارت دفاع را به عنوان سرپرست وزارت دفاع و معصوم ستانکزی سرپرست پیشین وزارت دفاع را به حیث سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی معرفی کرد.

آقای غنی چندی قبل در جلسه مشورتی با اعضای شورای ملی تعهد کرده بود که به زودی نامزدان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیتی ملی را بخاطر کسب رأی اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته‎است که سرپرستان جدید وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی افراد شایسته برای پُست‎های یاد شده‌‎اند و امیدوار اند که اعضای ولسی جرگه نیز برای آنان رأی اعتماد بدهند.

معصوم ستانکزی در ماه سرطان سال گذشته رأی اعتماد گرفته نتوانست.
معصوم ستانکزی در ماه سرطان سال گذشته رأی اعتماد گرفته نتوانست.

معصوم استانکزی یک بار در ماه سرطان سال گذشته برای احراز کرسی وزارت دفاع به ولسی جرگه معرفی شد، اما وی نتوانست رأی لازم بدست آورد.

اینکه نامزدان وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی چی زمانی به ولسی جرگه معرفی خواهند شد، خواستیم دیدگاه وزیر دولت در امور پارلمانی را داشته باشیم اما با وجود تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

اداره برخی نهادهای مهم حکومتی بخصوص نهادهای امنیتی افغانستان از سوی سرپرستان از مدت‎ها بدین‎سو ادامه دارد که این موضوع انتقادات شدید مردم و سیاسیون کشور را در پی‎داشته‎است.

چنانچه نهاد موسوم به خانه آزادی افغانستان با نشر یک گزارش تحقیقی گفته‎است که یکی از موارد نقض قانون اساسی از سوی حکومت، حفظ سرپرستان در شماری از نهادهای حکومتی است که بر خلاف ماده ۹۲ قانون اساسی افغانستان می‎باشد.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG