لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

مهدوی: دروازه گفتگوهای صلح نباید بسته شود


شماری از اعضای کمیسیون بین‌الملل ولسی جرگه هر چند بر مبارزه جدی در برابر تروریزم تاکید می‌ورزند، اما می‌گویند که حکومت افغانستان نباید به پروسه صلح نقطه پایان گذارد.

جعفر مهدوی یک عضو این کمیسیون به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که پاکستان همواره در برابر افغانستان صادق نبوده اما باید دروازه گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت بسته نشود.

وی گفت:

" در هر حالت باید دروازه صلح بسته نشود، حتی با همه مشکلات، سو تفاهمات و یا رفتارهای غیر صادقانه‌ای پاکستان یا هر کشور دیگر، اما باب گفتگو ها نباید بسته شود."

به گفته وی، حضور افغانستان در دور پنجم نشست چهار جانبه در باره صلح به جهانیان ثابت می‌کند که افغانستان به گفتگوهای صلح ارزش قایل است.

گروه هماهنگ کنندۀ چهار جانبه که نماینده‌های افغانستان، امریکا، چین و پاکستان در آن حضور دارند تاکنون چهار نشست در کابل و اسلام آباد دایر کرده‌اند و دور پنجم آن بعد از وقفه‌ای طولانی به روز چهارشنبه در اسلام آباد آغاز شد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان مقیم پاکستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که وی به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت می‌کند.

حکومت افغانستان به نتایج این نشست چندان خوشبین نیست، ریاست جمهوری گفته است که پاکستان به فیصله نشست قبلی که همانا حاضر کردن طالبان در هفته اول ماه مارچ به میز مذاکره با حکومت افغانستان بود عمل نکرده و ادامه این نشست‌ها ضیاع وقت است.

شماری از آگاهان بین‌المللی و سیاسی افغان نیز اشتراک افغانستان در این نشست را بی فایده می‌خوانند.

لطیف نظری یکی از این آگاهان می‌گوید که بدون اخذ تضمین از سوی پاکستان و یا کشورهای شامل این نشست، اشتراک در آن یک اشتباه خواهد بود.

وی افزود:

" من فکر می‌کنم که هیچ ثمره عملی برای صلح و ثبات در افغانستان نمی‌تواند داشته باشد، پاکستانی ها فقط می‌خواهند وقت تلفی کنند و دولت افغانستان را سرگرم ساخته و از این طریق اهداف نظامی و استخباراتی شانرا دنبال کنند. بنابرین اگر دولت افغانستان در این نشست بدون کدام تضمین شرکت می‌کند به این معنی است که اغفال شده است."

سیاست افغانستان در برابر پاکستان پس از حمله خونین در برابر ریاست محافظت رجال برجسته در شهرکابل، تغییر کرد.

اما دیده شود که پایان نشست پنجم چهار جانبه در مورد صلح افغانستان، بالای موقف تغییر خورده افغانستان تاثیر خواهد کرد یا نه، پرسشی که در روز های آینده به آن پاسخ داده خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG