لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

حکیمی: تقاضای ما برای نشست‌های وارسا و بروکسل پذیرفته شده است


اکلیل حکمیی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکمیی وزیر مالیه افغانستان

حکومت افغانستان می‌خواهد که در دهه تحول، بطور دوامدار تا سال ۲۰۲۴ میلادی کمک‌های جامعه جهانی را بدست آورد.

اکلیل حکمیی وزیر مالیه افغانستان می‌گوید که به هدف دریافت این کمک‌ها، آمادگی‌ها برای نشست‌های جهانی بروکسل و وارسا را تکمیل کرده‌اند و این پلان‌شان از سوی جامعه جهانی نیز پذیرفته شده‌است.

وی روز دوشنبه در نشست استماعیه ولسی جرگه گفت که حکومت افغانستان در نشست‌های بروکسل و وارسا خواهان کمک‌ها تا سال ۲۰۲۴میلادی خواهد شد که به اندازه کمک‌های گذشته بوده و از طریق بودجه افغانستان به مصرف برسد.

وی افزود:

"تعهدات که از سوی دوست‌های بین‌المللی ما صورت گرفته تداوم کمک‌ها حداقل تا سال ۲۰۲۴ اوراق و اسناد آن همه نهایی شده‌است انتظار آنان از ما این است که تا سال ۲۰۲۴ ما خود ما نیروهای امنیتی خود را تمویل کنیم از بودجه و امکانات خود."

این در حالیست که وزیر مالیه افغانستان به هدف تنظیم بهتر نشست‌های بروکسل و وارسا، به واشنگتن، فرانکفورت، بروکسل و جکارتا سفر نموده‌است.

اکلیل حکمیی می‌گوید که جامعه جهانی در بدل این خواست‌های افغانستان، خواهان طرح عملی چهار ساله انکشافی و مبارزه با فساد اداری شده‌است.

قرار است نشست وارسا از سوی کشور‌های عضو ناتو برای افغانستان در ماه جولای و نشست بروکسل در ماه اکتوبر سال روان برگزار شود.

پیش از این نشست کشورهای کمک کننده به افغانستان زیر نام (سام) در ماه حمل امسال در کابل برگزار گردید و حکومت افغانستان تعهد مصرف پنجاه درصد کمک‌ها را از طریق بودجه ملی بدست آورده بود.

در همین حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه می‌گوید که هرگاه حکومت افغانستان به تعهدات خود به گونه درست عمل نماید کمک‌های که با افغانستان صورت می‌گیرد موثر تمام می‌شود.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

وی گفت:

"متأسفانه تا کنون ما تحول که باعث قناعت ما شده باشد از آدرس حکومت ندیده ایم خوب موارد را جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان پیش شرط گذاشته اند."

حکومت افغانستان می‌گوید که در نشست‌های یاد شده رهبران کشورهای کمک کننده و وزیران امور خارجه، تعهداتی را در بخش‌های حمایت از نیروهای امنیتی افغان، بازسازی و بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان انجام خواهند داد.

عبدالله واحد یار کارشناس مسایل اقتصادی افغان می‌گوید که برگزاری این نشست ممکن برای افغانستان آخرین چانسی باشد که شفافیت و اهمیت در مصرف کمک‌های خارجی را ثابت سازد.

وی به رادیوآزادی گفت که پیش از این با افغانستان کمک‌های صورت گرفته اما بیشتر این پول‌ها به جیب‌های اشخاص رفته و به همین خاطر در حال حاضر جلب اعتماد جامعه جهانی در تناسب به گذشته مشکل شده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG