لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

حکومت افغانستان خط دیورند را هرگز به عنوان سرحد رسمی نمی‌پذیرد


حکومت افغانستان میگوید که خط فرضی دیورند را هیچگاه به عنوان سرحد رسمی میان افغانستان و پاکستان نمی‌پذیرد.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید تصمیم در خصوص خط دیورند را حکومت‌های افغانستان و پاکستان نه بلکه اقوام ساکن دو طرف خواهند گرفت.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه روز پنجشنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل این موضوع را در واکنش به اظهارات مشاور مطبوعاتی سفارت پاکستان ابراز داشت که گویا دیورند سرحد بین‌المللی میان افغانستان و پاکستان است.

فیصل: موضوع خط دیورند مربوط به مردمان ساکن دو طرف این خط فرضی می‌شود.
فیصل: موضوع خط دیورند مربوط به مردمان ساکن دو طرف این خط فرضی می‌شود.

آقای فیصل می‌گوید:

"خط دیورند سرحد رسمی ما نیست مسئله خط دیورند مربوط حکومت پاکستان و افغانستان نمی‌شود این خط فرضی مربوط به مردمان ساکن هر دو طرف می‌شود و آنها در این مورد تصمیم خواهند گرفت بناٌ در این مورد بحث رسمی نیست."

پیش از این اختر منیر مشاور مطبوعاتی سفارت پاکستان در کابل به رادیو آزادی گفته‌است که اسلام آباد موقف حکومت افغانستان در مورد خط دیورند را نمی‌پذیرد و این خط سرحد بین‌المللی میان دو کشور است.

اختر منیر گفته‌است که پاکستان به عنوان یک کشور مستقل حق دارد تا امنیت سرحدات خود را تأمین کند.

مشاور مطبوعاتی سفارت پاکستان در کابل این مسئله را در عکس‌العمل به این موضوع که پاکستان با اجباری ساختن ویزه برای افغان‌هایبکه از سرحد تورخم می‌گذرند، می‌خواهد بر حکومت افغانستان فشار وارد کند، بیان کرده‌است.

حکومت افغانستان پس از آن پاکستان را متهم به اعمال فشار به این‌ کشور کرد که پاکستان گفت که دیگر هیچ افغان بدون ویزه اجازه عبور از بندر تورخم را ندارد و همچنان به تدریج این پروسه را در تمامی نقاط که با افغانستان سرحد مشترک دارد عملی خواهد کرد.

پاکستان پیش از این نیز چندین بار در امتداد خط دیورند دست به تخطی‌های سرحدی زده‌ که با واکنش تند حکومت افغانستان روبرو شده‌است.

در تازه ترین مورد قوماندان امنیه کنر گفته است که نظامیان پاکستانی در ولسوالی سرکانو و مرور داخل خاک افغانستان شدند.

در این میان یک عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که تا هنوز در مورد خط دیورند فیصله صورت نگرفته و هیچ کس نمی‌تواند این خط را به عنوان سرحد رسمی معرفی کند.

زازی: نه امریکا و نه جهان به دیورند شکل رسمی داده می‌تواند.
زازی: نه امریکا و نه جهان به دیورند شکل رسمی داده می‌تواند.

عبدالقادر وطندوست زازی عضو این کمیسیون می‌گوید:

"این مسئله هنوز حل نشده‌است و حساب و کتاب ما با پاکستانی‌ها باقی مانده در این مورد به هیچ صورت نه امریکا و نه جهان می‌توانند به این مسئله شکل رسمی بدهند پاکستان اینکار را نخواهد کرد در اینجا از افغان‌ها بخاطر داشتن ویزه پرسان نمی‌تواند، می‌تواند این سوال را در پنجاب، سند بپرسد."

آرین یون نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید که معاهده دیورند اکنون منسوخ شده‌است چون بر اساس قانون از هر قرارداد که صد سال بگذرد منسوخ می‌شود.

خانم یون گفت اگر پاکستان تلاش کند که به خط دیورند شکل رسمی بدهد پس این مسئله می‌تواند سبب تیره‌گی بیشتر روابط میان افغانستان و پاکستان گردد.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG